Meet Marc #2

Året 2012 i rejser

År 2012 har virkelig været et rejseår uden lige for mit vedkommende. Og sikke nogle rejser der har været i blandt. Jeg glemmer uden tvivl aldrig rejsen til Lissabon, hvor Hr. Kæreste friede til mig kun få dage før min fødselsdag. Den rejse er printet ind i min hukommelse på den mest fantastiske måde overhovedet muligt. Sommerferien der fulgte godt og vel en måned efter har egentligt også en lidt special betydning for os, da hende bøllen i maven er lavet på den ferie.
Det ser måske lidt vildt ud med alle de steder på et år, men de fleste af dem er besøgt i forbindelse med at vi roadtrippede frem og tilbage på vores sommerferie.

Jeg har sådan nydt at lave dette indlæg til jer, da det virkelig bragte en masse fantastiske minder frem igen. Dog er det også lidt vemodigt, at jeg samtidigt ved at 2013 nok bliver et halv-fattigt rejseår pga. ankomsten af bøllen i maven. Vi regner dog alligevel med at komme afsted en enkelt gang eller 2 i løbet af året, da det er noget der betyder utrolig meget for os og noget som vi prioterer højt i vores liv. Men det er også langt fra standarden vi lagde i år 😉 Følg her nu med til en tur down travel-memory lane fra 2012!

Kap Verde – Januar 2012
2012s første rejse blev også året mest eksotiske – nemlig øen Sal som er en del af det afrikanske ø-rige Kap Verde (ca. lige ud fra Senegals kyst). Vejret var lækkert (23-27 grader, dog meget blæst), vandet var azurblåt (tjek lige det første billede!) og maden var noget af det bedste jeg nogensinde har fået på en rejse. Vi levede nærmest kun af seafood, da det bliver friskfanget hver eneste dag og var så billigt. Især var deres “hummer” languster og deres tun out of this world! Bestemt et sted jeg vil tilbage til indenfor nærmeste fremtid!

I kan læse flere indlæg fra turen til Kap Verde HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER, HER og en video HER.

Boalt, Sverige – Februar 2012
Den næste tur vi var på var i vinterferien, hvor vi tog en weekend i sommerhus i en lille flække i Sverige der hedder Boalt. Vi var afsted med vores rigtig gode venner og deres (dengang) 4 mdr gamle baby. Turen var bare ren afslapning med spil, hygge, nul internet, brændeovn, god mad og hindbær mojitos. Helt perfekt! Vi regner med at tage afsted til vinterferien igen i det nye år.

I kan læse indlæg fra weekenden HER, HER og HER.

Året 2012 i rejserÅret 2012 i rejserÅret 2012 i rejserÅret 2012 i rejser

Lissabon – Maj 2012
Rejsen til Lissabon i maj bliver en rejse jeg aldrig glemmer. Og jeg er også ret sikker på, at de fleste af jer husker den tur ret godt 😉 Det blev nemlig destinationen, hvor Hr. Kæreste tog fusen på og friede til mig med den smukkeste diamantring ever – og så endda på et slot med udsigt over hele Lissabon by! Det var magisk! Jeg har svært ved at huske så meget andet end dét fra selve turen, men synes at jeg erindrer lækker mad, masser af “grøn vin” (hvidvin med bobler), fantastisk vejr (ca. 30 grader), intens oplevelse med fado-musik, god shopping og så sluttede vi det hele af den sidste aften, som var min fødselsdag, hvor vi fik et bord med den sygeste udsigt (billedet med bordet) og den bedste mad. Indrømmer blankt, at jeg på et tidspunkt sad der og tudede, fordi min krop til sidst slet ikke kunne rumme alle de fantastiske ting på så få dage. Jeg glemmer aldrig de 5 dage i Lissabon!

I kan læse om frieriet HER og så ellers om turen til Lissabon HER, HER, HER, HER og HER.

Amsterdam – Juli 2012
Vores sommerferie stod på 14 dage i sydfrankrig, men pga dårlige flyforbindelser, så besluttede vi os for at roadtrippe derned. Derfor fik vi stoppet en masse steder på vej til og fra destinationen. Vi startede med en overnatning i Amsterdam, hvor vi fik besøgt vores ven Nick, som jeg gik på 1. semester med på multimediedesigner uddannelse (han var på udveksling her i DK dengang). Vi fik spiste god fransk mad, drukket øl på hollandsk bryggeri og ellers bare hurtigt genset byen.

Læs om stoppet i Amsterdam HER.

Luxembourg – Juli 2012
Næste stop på turen var det lille land Luxembourg, hvor ingen af os havde været før. For at spare Hr. Kærestes ryg og ben for lidt køreri, så havde vi booket 2 overnatninger i byen og det gav os mulighed for at for set lidt mere af byen. Hyggelig lille by, god shopping, men der er ikke mere at se end hvad der kan overståes på et par dage.

I kan læse mere om de to dage i Luxembourg HER.

Beaune – Juli 2012
Næste stop førte os endelig ind i Frankrig til den lille by Beaune syd for Dijon. Her brugte vi nogle virkelig skønne timer i selskab med Manja og rigtig god mad før vi smuttede videre til Lyon, hvor vi skulle overnatte (Lyon er dog intet værd at skrive hjem om – stor, beskidt og larmende). Beaune er den fineste, hyggeligste lille idylliske by!

I kan læse mere om den dag (og den god mad) HER.

Marseille – Julie 2012
Videre kom vi og i Marseille mødtes vi med vores venner Kat, Dreas og baby Rosa som vi skulle ha’ med videre til ferielejligheden og efterfølgende være sammen med en uge (hvorefter et andet sæt venner kom). Marseille er er Frankrigs 2. største by og den ligger ud til Middelhavet… det lyder jo ret fint? Det er det bare ikke. Kriminaliteten er ret slem i byen og byen lugter af kloak. Dog fik vi hygget os med vores venner og vi fik rigtig god sushi på Planet Sushi nede ved havnen (den kæde kan sagtens anbefales!).

Læs mere om dagen i Marseille HER.

Året 2012 i rejserÅret 2012 i rejserÅret 2012 i rejserÅret 2012 i rejserÅret 2012 i rejser

Coudalere – Juli 2012
I Coudalere i sydfrankrig tilbragte vi 2 skønne uger med en masse dejlige venner. Vi boede i en fin lille ferielejlighed som lå med udsigt udover en skøn lille lystbådshavn. Vi fik grillet en million gange, nydt kolde drinks på tagterassen, dyppet os i poolen, nydt stranden, holdt pinic, gemt os for sure vagter (i en brandert… that was fun!), spist åndsvagt meget fransk mad og fik suget sol til os. 2 skønne uger!!

Læs mere om ugerne i Coudalere HER, HER, HER, HER og HER.

Barcelona – Juli 2012
Skønne Barcelona fik vi lige genset en enkelt eftermiddag, da vi skulle hente vores andre venner i forbindelse med “vagtskiftet” i Coudalere. Vi shoppet (bla. lavede jeg YSL ballade) og spist fantastisk tapas på El Jabali inden vi kørte “hjem” til Coudalere igen.

I kan læse mere om dagen i Barcelona HER og ellers kan I se i min REJSE/TRAVEL GUIDE efter flere indlæg fra da vi var der første gang.

Figueres – Juli 2012
Vi nåede på vores sommerferie faktisk til Spanien af to omgange; først Barcelona og et par dage efter kørte vi tilbage og besøgte byen Figueres, hvor vi fik udforsket det fantastisk Dalí museum. Det var faktisk 2. gang jeg var der, men det kunne sagtens tåle et gensyn! Vi sluttede eftermiddagen af med spansk tapas.

Læs om museet og dagen i Figueres HER.

London – Oktober 2012
Efterårsferien gik til London, hvor vi tilbragte et par dage inden vi skulle videre til Birmingham. Vi fik shoppet, spist god mad, besøgt Westminister Abbey og set en musical (Wicked), hvilket var en helt fantastisk oplevelse. Jeg var dog stadig plaget af en del graviditetskvalme, så vi fik ikke set så meget som vi ellers ville ha’ nået.

Læs om turen til London HER, HER, HER og HER.

Birmingham – Oktober 2012

Årets sidste destination blev Birmingham (i forbindelse med London), hvor vi skulle besøge min lillesøster som tog et semester i forbindelse med hendes kandidat. Dagene i byen bare mest bare præg af at få tilbragt så meget tid sammen med hende som muligt, men vi fik da både shoppet, set lidt af byen og holdt hyggeligt movienight i vores hotel-lejlighed.

I kan læse om dagene i Birmingham HER og HER.

bloglovin

38 kommentarer

• Sikke nogle fantastiske billeder:-)

• missjeanett

Ja, det var også fedt at lave indlægget!! Og tak 😀

• Emma

Virkelig (!!) et godt indlæg. Selvom jeg husker det meste fra da du var afsted, så er det hyggeligt at få det genopfrisket 🙂

• missjeanett

Ihh tak Emma, er glad for at du kan lide det!

• Mette

Dejligt indlæg…!
    Bliver helt glad af at se alle de feriebilleder – jeg vil også rejse så meget som I har gjort!

• missjeanett

Taaak! Jeg blev også helt glad over at lave det!

• Dejlige sommerbilleder, de varmer på sådan en januardag! Jeg er selv ved at lave et opsamlingsindlæg på 2012’s rejser på min rejseblog, det er så skønt at sidde og kigge alle billederne igennem!

HVor planlægger I at skulle hen næste år? Og har I planer om at rejse mere udenfor USA og Europa?

• missjeanett

Uh du må da lige sige til når det er færdigt så! Er en sucker for rejsebilleder 😉

Vi regner med en tur til samme sted i Sverige nu her inden bøllen i maven kommer og så en forsigtig sommerferie med hende i løbet af sensommeren til et eller andet sted i Europa. Men det bliver vist nok også det for 2013, tror jeg. Jeg forstår ikke helt det sidste spørgsmål? Vi har været andre steder end USA og Europa; bla. mellemøsten (Dubai) og Kap Verde (afrika). Hr. Kæreste har også været på Filippinerne, men der var jeg desværre ikke med.

Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lyder dejligt med jeres ferieplaner og fantastisk med Fillippinerne – det står virkelig højt på min liste over lande, jeg gerne vil besøge snart…

Indlægget er blevet færdig nu, måtte dele det op i to pga de mange billeder, de kan findes her:

• missjeanett

Ja, jeg er også misundelig på at han har været der uden mig 😉 Og jeg skynder mig ind og kigger!

• Dejligt indlæg! Jeg elsker selv at rejse, og er glad for at se, at jeg ikke er den eneste, der prioriterer det. Og nyder at ‘snylte’ på dine ferieoplevelser 😉 I 2013 kan jeg se frem til endnu flere måneder i min studieby Barcelona, en sviptur til Andorra og en rejse til Vancouver inkl. sviptur til Seattle. Så det glæææder jeg mig også til 🙂

• missjeanett

Tak Stine, fedt du kunne lide det!
      Og sikke nogle fede oplevelser du har i vente! 😀

• Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne V

Dejlige dejlige billeder. Jeres rejsemål minder meget om det min kæreste og jeg vælger, når vi tager afsted, så jeg sluger det hele råt. Synes det er sejt af jer, at I har planer om at tage afsted med hende den lille til sommer, selvom hun endnu ikke er så gammel. Tror nemlig ikke at en baby behøver at betyde farvel til alle ens tidligere fornøjelser. Vi har dog ikke de store planer i det kommende år. Måske en tur i sommerhus til Limfjorden inden fødslen og så en tur i sommerhus (med swimmingpool, jeg skal simpelthen ud og bade ligegyldig vejret) til august, når den lille prut er ca fem måneder. Med en kæreste som er igang med en overbygning og derfor på SU må man jo tage det næstsjoveste:-) Glæder mig til dine feriebilleder i det kommende år, måske du kan give inspiration til en børnevenlig ferie?!

• Solvej

Ej det er et lækkert indlæg når man selv sidder og skal planlægge sin sommerferie 😀 Og det er virkelig nogle fine billeder!

• missjeanett

Tusind tak Solvej. Hvor overvejer I at sommerferien skal gå til?

Siden  ·  Svar på kommentar
  • superflotte billeder!! det er skønt at rejse, men en fantastisk gave at få et barn..noget som ikke alle kan. Glæder mig til at se din lille bølle 🙂
    -Katja

• missjeanett

Det har du helt ret i, og det skal man endelig ikke glemme! Det ER en gave. Men vi vil også lige prøve at se om vi ikke kan kombinere denne skønne gave af en datter med en sen sommerferie 😉

Siden  ·  Svar på kommentar
    • lyder som en god ide 🙂 baby kan lige så lære det med det samme. Godt nytår til dig og dine!

• missjeanett

Mange tak og i lige måde!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hold nu op, hvor er det vildt – du har rejst mere på et år, end hvad jeg har i hele mit liv 😀 Det er sgu ret godt klaret.

Billederne er forresten skønne – specielt dem fra de lidt eksotiske steder, sådan man kan drømme sig væk til sommer og sol. 🙂

Hehe ja vi har fået set nogle steder i 2012 😉

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ej hvor har i dog haft et fantastisk rejse år! Jeg elsker når du laver indlæg hvor vi ser tilbage på året der gik!
    Jeg har nu fuldt med i 3 år, og der går lang tid for jeg stopper! Jeg elsker virkelig din blog, og er rigtig glad for at du ikke har tænkt dig at stoppe når bøllen i maven ankommer!
    Super meget respekt til dig og din blog! Det er den ultimative favorit!
    Kærlig hilsen Emma 🙂

• missjeanett

Ej tusind tak Emma!! Hvor er det en fantastisk kommentar at få! Den gør mig meget glad… mange, mange tak!!

• Det gør også mig glad at give sådan en stor ros. Men du gør det virkelig godt, og du er en stor inspiration! Du må meget gerne kigge forbi min blog hvis du har tid – emma-kirstine.blogspot.com

• missjeanett

Tusind tak Emma, det er virkelig noget der får mit bloggerhjerte til at smelte! Og selvfølgelig vil jeg kigge forbi! 🙂

• Der er bare heller ikke noget bedre end at rejse! Bare det dog var mig der var kommet så vidt omkring i år – selvom jeg dog også har været lidt steder; Barcelona, New York, Canet-En-Roussilion, Andorra og Oslo =D

• missjeanett

Nej, vi er helt enige!! 😀 Og så har du da også været lidt omkring!

• Mette Sandholm

wow, jeg kan huske hver evig eneste tur 🙂 tænk at tiden er gået så stærkt, det er ikke til at forstå, det vil sige at jeg har fulgt dig i over et år og du er mere og mere blevet en blog som jeg søger tryghed i, hvor jeg altid finde noget jeg elsker.
    det jeg prøver at sige at du har dig en fan 😉 jeg elsker at du er fra fyn ( er jeg selv) for synes meget det er københavnerish rundt om i blogland også er det rart at have en fra min shopping by 😉
    jeg glæder mig til det nye år sammen med dig og din blog som fast kamerat 🙂 godt nytår 🙂

Ej, tusind tak Mette! virkelig dejlig os at få!! <3

• At rejser er at leve 🙂 Er vild med billedet med forlovelses ringen, du ser virkelig lykkelig ud, det må være et godt minde at have! 🙂

• missjeanett

Uden tvivl – til begge dele! Hr. Kæreste er også så glad for det billede, at han har det som baggrund på hans iPad 😉

• Jeg elsker virkelig dine “Året” indlæg, for selvom jeg jo har læst det hele før, så er det rart, lige at få genopfrisket det, og så er det jo virkelig også nogle dejlige billeder at kigge på 🙂

• Maria Bøg-Skov

Hej Miss Jeanett.
    Dette indlæg havde jeg virkelig glædet mig til. Og det levede helt op til forventiningerne:)
    Så dejligt at genlæse om jeres fantastiske ferier, og det skønne frieri.
    Jeg elsker virkelig at din blog er så personlig, det får mig til at tjekke om der er indlæg hverdag, til trods for en travl hverdag med en lille baby.
    Jeg glæder mig fortsat til at følge dig i det nye år, og glæder mig til at følge om du enten tager baby med i denne blog, eller omretter en ny om alle de baby snaklke der nok vil komme:)
    Til sidst vil jeg ønske dig og Hr. kæreste et rigtig glædeligt nytår.

Mvh Maria Bøg-Skov:)

P.S Kvalmen er vel aftaget nu???

• missjeanett

Åhh tak Maria, hvor er jeg glad for at du kan lide det!! Og ja, kvalmen er smuttet helt nu – heldigvis! Det var sgu 2½ hårde måneder, da det stod på.
      Og rigtig godt nytår til dig også!

• Line

Årh hold nu op! Jeg er selv én af dem, der økonomisk prioriteter ferier over alt – tøj, cafébesøg, makeup, biografture, møbler – intet slår de oplevelser, man får på ferier! Og hvor er det altså inspirerende med alle de steder, I tager hen. Især fordi det er så god en kombination af “godt vejr og strand”-ferier, kulturelle storbyer og små hyggelige flækker. Jeg var så imponeret over jeres road trip, og jeg er så ærgerlig over, at jeg at selv bliver latterligt køresyg, og det derfor ikke er en mulighed for mig.

Rigtig inspirerende indlæg, der virkelig har fået mig i den vildeste feriestemning nu. Godt at både Istanbul, Paris, Kroatien og Indien ligger og venter i løbet af de næste 14 måneders tid 🙂