Outfit of the day #272

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i Danmark

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i DanmarkMor og baby B hygger under æbletræer i ved Nyborg strand

Så er vi nået til næste “afsnit” i min lille føljeton om hvordan det er at rejse med baby. Denne gang handler det om sommerferie i Danmark (i meget varmt vejr!) med en fire måneder gammel baby. Vi var i Skagen og Nyborg – det ene sammen med venner (med børn) og det andet alene. Læs meget mere herunder.

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i DanmarkTim og baby B kigger på vandet

Baby 4 måneder gammel på sommerferie i Danmark (Skagen og Nyborg):

Vores tanker inden: Begge ferier var meget spontane, så jeg tror ikke rigtigt at vi nåede at tænke så meget. Det var virkelig, virkelig varmt i Danmark (28-30 grader), så vi ville bare gerne ud af vores lumre lejlighed. Og gerne tæt på vandet! Ferien i Skagen foregik i et sommerhus vores venner havde lejet på forhånd. Vores eneste tanke om den tur inden var, om der var separate værelser samt at hver familie kunne komme til køkkenet uden at vække hinanden/skulle gå igennem hinandens rum. Børn vågner jo (desværre) på sære tidspunkter. Det var heldigvis indrettet super godt!
Da vi kom hjem efter et par dage i Skagen, så kunne vi mærke, at vi ikke helt var færdige med at nyde sommeren i Danmark og da vi faldt over et godt tilbud hos Hotel Nyborg Strand, så var vi ca. 5 sekunder om at bestille et ophold på 4 dage.

Pakning: Det var ret nemt at pakke til begge ferier, fordi vi ikke var afsted særlig mange dage ad gangen. Og da vi ikke skulle til et andet land, så skulle vi jo bare pakke det vi i forvejen brugte (samme vejr). Vi kørte i bil til begge destinationer, så derfor var der heller ingen begrænsninger for hvad og hvor meget vi havde med. Derfor havde vi også barnevognen med begge steder. Hun blev stadig kun ammet, så der var intet besvær med mos, grød, flasker eller lignende.

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i DanmarkVenstre: Den fine strand nede foran Hotel Nyborg Strand
Højre: Baby B i sommersolen. Body fra Noa Noa, bukser fra H&M og hagesmæk lige her

Rejsen dertil og hjem: Fra Odense er der godt og vel 4 timer i bil til Skagen, og da Bella var inde i en periode, hvor hun ikke gad at køre i bil mere en max. 20 minutter, så var jeg lidt ængstelig for køreturen. Man frygter mange ting, når man skal rejse med baby! Men det viste sig at være helt ubegrundet; hun tog sig en laaaaang lur og med meget få amme-pauser (rastepladser FTW!) i løbet af turen, så kom vi frem meget nemmere end jeg havde turdet at håbe på. Turen hjem var lidt hårdere, da vi røg ind i en vild kø på motorvejen grundet et uheld. Og midt på eftermiddagen i 30 graders varme med en lille baby, så er ingen happy. Vi klarede det dog med et par extra amninger og heldigvis havde vi masser af væske (og slik! 😀 ). 2 timer længere tog turen hjem end derop. Det var ikke sjovt da vi sad i det, men det var heller ikke værre end at 10 minutter efter vi var kommet hjem, så havde jeg allerede glemt alt om det igen.
Nyborg ligger 20 minutter i bil fra Odense – den “rejse” var der ikke det store i. Mener endda faktisk at hun sov pænt i sin autostol både frem og tilbage. Easy peasy.

Det fedeste ved ferien: Det var SÅ rart at komme ud af vores meget varme lejlighed samt føle at man oplevede lidt nu hvor vi “kun” var 5 dage i Barcelona. Plus den ro man får ved at være tæt ved vandet er fantastisk! Og så var det faktisk lidt fedt, at prøve at være turister i Danmark. Det er ikke noget vi har gjort særlig meget, men det er bestemt noget jeg har lyst til at gøre mere fremover!

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i DanmarkBs fødder rører sand for første gang <3

Det knapt så fede: Der var faktisk ikke særlig mange minusser ved disse to ferier. De eneste jeg kan komme på (og de er små) var bilkøen hjem fra Skagen og at Tim måtte køre tilbage til Odense (fra Nyborg), fordi vi havde glemt nogle ting. Men så var det godt, at vi ikke var særlig langt væk fra Odense!

Tanker efter: Det gjorde jeg helt klart igen!

At rejse med baby: 4 mdr & sommerferie i Danmark Ved Den Tilsandede Kirke tæt på Skagen. Baby Bs body her

Gode råd: Ferie i Danmark giver en del friheder, som man ikke har på alle udlandsrejserne, hvis man ønsker at rejse med baby. Man har mulighed for at have en del flere ting med, da der ikke er begrænsninger i forhold til vægt i fly. Og vi kørte i bil, så der var eneste begrænsning jo egentlig, hvor meget bilen kunne rumme. Det er altså en stor fordel, når man som forældre til baby konstant føler at man bærer rundt på halvdelen af alt man ejer. Det her er også en type ferie der kan give én følelsen af at være lidt spontan, da det er nemmere at tage afsted fra den ene dag til den anden, da man ikke behøver pas til baby osv. Så savner man som nye forældre at være spontane, men synes at en udlandsrejse virker lige spontant nok, så tag på ferie i Danmark!
Hvis det er varmt i DK, så kan det være vildt rart for både forældre og baby at komme ud til vandet, hvor der er luft. B blev lidt knotten i løbet af de meget varme dage i vores lejlighed.
Hvis I planlægge at ville til stranden, så husk at pakke parasol, så baby kan være i skyggen. Hav også i mente, at det ikke sikkert at baby synes det er særlig sjovt i længere tid ad gangen. Vi var max en time ved stranden ad gangen, da der er en del genskin pga. vandet – også selvom man gemmer sig i skyggen.

I kan finde gode hoteller i Skagen HER og hoteller i Nyborg HER

Nogen af jer der har været i sommerhus med lille baby i DK? I kan finde mine tips til rejse med baby i udlandet HER (3 måneder) og HER (7 måneder)

We went on today small vacations in Denmark when our daughter was 4 months old. We highly recommend doing that and would do it again any day! The post is in Danish so to get all the details click on “TRANSLATE” in the top menu.