Mine ASOS udsalgsfund (inkl Ganni)

Guide til Palma, Mallorca

Åh Palma! Vi forelskede os helt i byen. Mallorca er nok mest kendt for charterferie og selvom det kan være rigtig dejligt med charter, så kan Mallorca faktisk mere end “bare” charter. Palma er “hovedstaden” på øen og den minder lidt om en mini Barcelona i forhold til stemning, stil og placering til vandet. Det er virkelig et godt rejsemål, hvis man både vil spise godt (se restauranter længere nede – vi spiste SÅ godt på ferien), have sol, masser af kultur, storby-feel og strand. Vi var der i pinsen i maj måned og havde 23-28 grader alle dagene. En enkelt dag var ret skyet, men ellers var solen fremme hele tiden. Her er min guide til Palma på Mallorca – åh jeg håber, at vi ses igen!

Hotel
Vi boede på et rigtig skønt hotel – Meliá Palas Atenea. Det ligger helt ned til lystbådhavnen og som I kan se på det første billede her, så havde vi udsigt ned til den fra vores altan (hvilket langt de fleste værelser på hotellet har. Flere har endda også bedre view end vi havde). Hotellet er 4-stjernet og man kan gå ind til byens centrum derfra. Vi gik altid langs havnen og det var en skøn tur. Værelserne er gode i størrelse og meget moderne indrettet. Vi havde en kæmpe seng (stor nok til at der også var plads til en pladskrævende 2-årig), køleskab, sofa, stort skab og et stort badeværelse med badekar. Med i prisen er morgenmad og det er altså en fantastisk buffet, de har! Der er alt hvad hjertet begære indenfor oste, pølser, kage, frugt og mejeriprodukter. De har hver morgen en kok, som står og laver omelet til folk enkeltvis, hvor man selv bestemmer fyld. Desuden har de mimosaer og bobler – til morgenmad! Jeg var kæmpe fan. Det hele indtages på deres store terasse, hvor der er udsigt udover havnen (jeg tog billede nr. 3 derfra). På den samme terrasse har de en rigtig fin pool og solsenge, som man kan dase i.
Jeg havde booket hele rejsen (fly + hotel) gennem Spies HER (hvilket var fantastisk nemt og jeg fik vildt god service), men hotellet er også her, hvis I booker separat (affiliatelink).

Kulturelle oplevelser

Cathedral Palma de Mallorca – La Sue (også kaldet Santa Maria)
Byens kæmpe store katedral er både et must see, men også uundgåelig. Katedralen ligger nede ved vandet, men placeret højt, så man kan se den langt væk. Udover sin imponerede størrelse, så udmærker den sig ved, at Gaudi kort var inde over projekt (han er vist notorisk kendt for ikke at færdiggøre alle sine projekter 😉 ). Han forlod dog projektet igen efter uoverensstemmelser, men det er meget tydeligt at han nåede at sætte sit præg på katedralen. Der er især et rum inde i katedralen, som man ikke behøver at være ekspert for at se, at her har Gaudi været forbi. Lige nede foran katedralens hovedindgang, ved en trappe, er der en fin legeplads, hvis man har børn med. Vi “belønnede” Bella med en legepause efter vi havde set katedralen.
Er man i Palma, så skal man klart se katedralen!

Parc de la Mar
Hvis man alligevel er forbi katedralen, så skal man også lige besøge parken Parc de la Mar. Det kan faktisk ikke undgås, hvis man kommer fra samme retning, som vi gjorde, da man så vil komme til Parc de la Mar før katedralen. De to ligger lige ved siden af hinanden (på billedet oppe af katedralen, er det Parc de la Mar man ser til venstre). Der er tit happenings i og omkring parken – og som I kan se, så er en solnedgang rigtig fin der, med de mange flotte farver som spejler sig i det store bassin.

Bellver Castle
Før vi tog afsted, havde jeg bestemt mig for, at jeg ville se Bellver Castle. Det gamle slot (som i gamle dage fungerede som bolig for de kongelige) er placeret højt oppe over byen og derfor er der en smuk udsigt over byen derfra. For et par hundrede år siden fungerede det som militærfængsel, men i dag er det turistattraktion og bymuseum. Vi kom dertil ved at hoppe på en af de røde turistbusser, som har det som stop på ruten. Det kostede ikke noget at komme ind på slottet (selvom det stod i de fleste brocure jeg læste) og man kommer nemt rundt deroppe. Slottet er rundt (I kan se det ovenfra her), så man har mulighed for at få en 360 graders view af hele området.

Fantastiske restauranter

Tast Tapas
Jeg kan ikke tage til Spanien uden at få tapas og jeg havde inden fået Tast Tapas anbefalet af rigtig mange. Og tusind tak for det! Det var virkelig fantastisk! Både deres tapas-retter, men især deres pinchos. Min favorit hed “Solomillo de Angus con roquefort” og er den I ser bagerst på det første billede. Vi trillede derfra, fordi vi simpelthen ikke kunne lade være med at bestille nye små retter hele tiden. Priserne er super fair og stedet er ret børnevenligt. De var ved at gå i bro over Bella hele tiden og hun løb rundt og legede. Eneste minus er, at menukortet kun fås på spansk, men med masser af kropsprog, vores gamle gymnasie-spansk og lidt hjælp fra google translate, så gik det fint. Man må i hvert fald ikke snyde sig for Tast Tapas på grund af den detalje.
Tast Tapas ligger tre steder i Palma by, så det burde være til at finde. Vi besøgte den, som hedder “Tast Avenidas” på Avinguda del Comte de Sallent 13.

Guide til Palma, MallorcaGuide til Palma, Mallorca

A Casa Mia
Jeg havde aldrig fundet frem til denne perle, hvis det ikke var for denne rare dames anbefaling. A Casa Mia ligger på en lille gade, hvor vi ellers aldrig villet have kommet forbi og stedet er ikke særlig stort. Af samme grund er det en rigtig god idé at bestille bord. Vi gik forbi en aften, men der var alt booket og vi bestilte derfor bord til et par dage efter. Tjenerne er søde, unge fyre (ja tak), som virkelig ved hvad service er – de kom blandt andet løbende med en ekstra stol, som Bella kunne have sin iPad stående på. Maden er intet mindre end fantastisk. Det spanske køkken møder det italienske; pasta og andre italienske retter på en spansk måde. Jeg var især ret vild med det deep fried seafood (på billedet over) og en salat med rødbeder, jordbær og gedeost. Det hele var perfekt smagt til og alt var så friskt.
A Casa Mia ligger på C/ San Magín, 61 – 07013 Santa Catalina

The Boat House
Det var ikke det bedste mad på ferien, faktisk bare ret standard café-agtigt, men der var så hyggeligt hos The Boat House og deres sangria er fantastisk. Jeg fik moules marinieres, som var lækre (se dem her), men Tims burger var en anelse kedelig og tør. Stedet har hele dagen og om aftenen var der tit livemusik. Det lå lige ved vores hotel, så vi gik forbi flere gange om dagen. Om dagen var der lækker lounge-musik og en dejligt afslappet stemning. Stedet ligger på selve lystbådhavnen og jeg fik følelsen af at sidde et sted i Florida på et rigtig boat house. De får toppoint for at skabe en så hyggelig stemning!
The Boat House ligger på Avinguda de Gabriel Roca

Andre gode steder:

Forn – fuld stændig outstanding mad, men virkelig godt fyldt, så kom tidligt eller bestilt bord. Jeg fik ikke taget billeder derinde, andet end dette instagram billede. Det var den dyreste restaurant vi spiste på i Palma, men det var ikke “dyrt”. Mad og vin var uoverstruffen og servicen var helt i top (tjeneren bar vores klapvogn to etager op ad trapper og de grinte bare af, at Bella farvede deres dug rød med pasta. Tjenerens respons var “Haha, she eats nicer than my son does!”.
Enco Café – café med rigtig god is og helt fint sandwiches. Jeg fik blandt andet denne is der. Fair priser og så ligger den på hjørnet overfor katedralen, som man kan nyde udsigten til imens man spiser. De har også en isbod, hvor man kan tage sin is “to go” i en vaffel, hvis man ikke vil sidde ned. Men de pimper isen en del mere, hvis man spiser den der 😉

Palma med barn
Da vi var afsted, var Bella lige fyldt to år. Mallorca er et skønt sted til ferier med børn – også Palma! Vi har altid prøvet ikke at lade os bremse af at vi har Bella og gør mange af de samme ting, som vi gjorde før – fx. at gå ud at spise og spiser godt. Jeg lavede for sjov denne video om, hvordan vi har Bella med ud at spise – men tippet er egentlig reelt nok. Det virker!
Hvis jeg skal fremhæve to ting, som var børnevenlige at se/lave, så vil jeg først anbefale en tur på stranden. Der ligger en fin strand, lidt længere ude end katedralen (man kan se den, når man når katedralen) og vi gik bare derud. Bella nød at lege og soppe i nogle timer – og vi nød bare at slappe af.
En anden ting, som er god til børn, er deres røde turistbusser. Man betaler typisk per døgn man vil bruge dem og så kan man hoppe af og på alt det man vil indenfor det tidsrum. Vi kørte i dem et par gange og man får set en masse af byen, men uden at små ben bliver trætte. Bella synes, at det var sjovt at køre rundt og legede en del med høretelefonerne. Med busserne får man set mere end bare de ting der er i gåafstand med børn.

Shopping
Hvis det er shopping I er ude på, så er der også fine muligheder i Palma. Det er faktisk lidt mini Barcelona; forskellige dyre butikker (bl.a. Louis Vuitton og Prada) blandet med de klassiske spanske high street mærker som ZARA, Mango og ZARA Home. Jeg fik købt fine ting til både mig, Bella og boligen på ferien. Den store shoppinggade hedder Passeig de Born og det er her de fleste butikker holder til.

Jeg håber, at I kunne bruge denne guide til Palma. Har I været der før? Har I noget, som I ville tilføje til en guide til Palma?

Læs mine andre indlæg om turen HER, HER, HER og HER.
Og se hvor jeg ellers rejste hen i 2015 HER.

Last year I went to Palma, Mallorca and I LOVE it. We stayed a Meliá Palas Atenea Hotel and ate very good food at Tast Tapas, Forn and A Casa Mia. Must sees includes the La Seu cathedral, Parc de La Mar and the Bellver Castle. Take the red turist buses to get around easily with kids. You can see all my 2015 travels here.

bloglovin

19 kommentarer

• Nina

Tak for et super godt (og gennemarbejdet) indlæg. Lige hvad jeg kunne bruge, da vi tænker på en tur til Mallorca med barn 🙂

• Miss Jeanett

Ej dejligt! Og tak for ros! Hvor overvejer I at tage hen på Mallorca?

• Janni

Fed guide! Jeg ville lige tjekke hvad hotellet ville koste i vores ferie, og så står der, at hotellet har aldersbegrænsning, fordi man ikke må have børn med…. Ret irriterende!

• Miss Jeanett

What? Vi havde Bella med og der var ingen problemer ift booking eller dernede. Vi så også andre børn på hotellet!

• Maria

Det forstår jeg ikke?
      Når man booker på hotels.com som du har linket til, så er der specielle værelser hvor der står: Familieværelse 2 voksne + 2 børn ..
      Så kan hotellet da ikke være børnefrit? 🙂

• Miss Jeanett

Det giver heller ikke mening, hvis det skulle være det. Med mindre at de har ændret det siden vi var der i maj. Fordi der var det bestemt ikke børnefrit (men der var ikke mange børn)

• Marie

Jeg har lige prøvet at booke det til to voksne og to børn på 10 og 12, og det gik fint igennem 🙂

Hej Jeanett.
    Tak for rigtig dejligt indlæg om Mallorca. Vi skal nu på vores (gisp) 16. tur derned i vinterferien, men da vi aldrig har været der om vinteren før, er jeg i tvivl om hoteller (de andre, vi plejer at bruge er lukket om vinteren). Det du anbefaler ser rigtig godt ud – og er åbent i vinterferien :-). Jeg kan på billederne se, at de har indendørs pool, men ved du, om den kun er tilgængelig, hvis man køber spa-adgang? Vi rejser med to piger på 10 og 12, så indendørs pool er et must for os, og hotellet ser ellers super dejligt ud :-).

• Miss Jeanett

Selv tak, er glad for at du fandt det brugbart. Håber I kan bruge tipsene på ferien 🙂
      Nej, jeg ved det desværre ikke. Men måske du kan skrive til dem og spørge? Har du booket gennem Spies eller Hotels.com? Hvis det er igennem Spies, så plejer de at være yderst hjælpsomme.

Og hotellet kan varmt anbefales! Glæd dig til morgenmaden 😉

• Anne

Du plejer at lave sådan nogle fede posts om dine meninger om award show-kjoler. Der har jo lige været golden globes…. hint hint 🙂

• Miss Jeanett

Haha jeg har faktisk overvejet det 😉 Oscars er jo også snart!

• Anne

Må jeg spørge, hvad I ca gav for turen? Eksl lommepenge, da det jo er en ret subjektiv udgift :sweat_smile:

• Miss Jeanett

Åh det er længe siden, men jeg mener at selve turen (fly plus hotel) kostede omkring 11-12K for os alle tre. Bella koster jo næste det samme, som en voksen 🙁 Du kan sikkert godt få det billigere, hvis man ikke rejser i en officiel skoleferie eller helligdage.

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sikke et dejligt, gennemarbejdet indlæg! Jeg overvejer klart en tur til Palma med min kæreste nu 😉 Det skulle nok være en gang til efteråret – har du nogen ide om, om vejret er godt der? :grinning:

• Miss Jeanett

Uden jeg ved det, så gætter jeg på, at deres sommersæson er lidt længere i begge ender. September er normalt sindsyg god i Spanien og i oktober tænker jeg, at I nok vil have samme vejr som vi havde i maj; start-midt 20erne. Havet er til gengæld nok varmere i efteråret end i foråret – der har sommeren jo varmet det op 😉

• Heidi

Hej
    Lige hjemvendt fra Mallorca. Vi havde hotel i Playa de Palma – hotel: Caballero. Kan også varmt anbefales. Nem tilgang med bus de små 10 km til Palma.
    Kan varmt anbefale restauranten : Can Torrat. http://www.cantorrat.com

Mvh Heidi

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tak for et skønt indlæg, der var mere end brugbar, da jeg for et uger siden selv besøgte byen. Hvis du og familien din gør jer tanker om at besøge byen igen, har jeg lavet en dugfrisk guide, som måske vil falde i jeres smag. Den kan ses her: http://girlinterrupted.dk/guide-til-palma-de-mallorca/

• Nikoline

Tak for tapas-tip – vi spiste på Tast i dag – og hold nu fast så lækkert 🙂 Super betjening og ganske børnevenligt ! Tak 🙂

• Miss Jeanett

Åhhh jeg er misundelig!! Det er nemlig så lækkert – og ja, vi følte også at det var et godt sted at spise med Bella.