I gang igen: to ugers plan med mad og træning

I gang igen: to ugers plan med mad og træning

En ny uge og en ny start! Jeg har meget længe glemt alt min træning (jeg har dog holdt fast i lidt yoga her og der) og sund kost. Der er røget alt for meget kage indenbords, alt for meget (hverdags)vin, crossainter og pomfritter. Det betaler jeg så også for: Der er røget 4 cm på igen på maven (jeg så sådan her ud for 4 cm siden. I alt havde jeg smidt 12 cm om maven) og et par stykker på hoften. Og så ligner det, at jeg har taget 10 kg på bare i ansigtet… hvad fanden sker der for det? Generelt har jeg oplevelsen af, at jeg har meget mere siddende i ansigtet efter at jeg har været gravid – og har sværere ved at slippe af med det, selvom der ryger masser af kroppen. Er der andre af jer med børn, som har samme oplevelse? Og hvad gør man ved det?

I dag er der præcis to uger til, at vi flyver til Madeira og det er ikke fordi at jeg regner med at blive Kate Upton (google her – hun er en babe!) på to uger, men det er bare en fin motivation at have; ferie og badetøj 😉 Desuden vil jeg prøve noget nyt, hvor jeg lægger en mad/træningsplan for et par uger ad gangen, hvor jeg også tager hensyn til ting jeg har i kalenderen (fx. at jeg godt må slå mig løs, hvis vi skal til fest eller har gæster). Samtidig er det nemmere at overskue et par uger ad gangen end at man gokker sig selv oven i hovedet over, at man nu altid skal træne 2-3 gange om ugen. Nogle uger kan det bare ikke lade sig gøre og det skal også være okay. Jeg vil også blive bedre til ikke at give mig selv dårlig samvittighed, når det glipper en uge. Det er jeg simpelthen så slem til og det kan ødelægge motivationen til tider.

Mad
Man siger at vægttab handler 80% om ens kost og 20% om træning. Det er ikke min personlige oplevelse, men nærmere 50/50. Mest fordi, hvis jeg skal gå all-in på sund kost, så går jeg surt  i det. Der skal være plads til de gode (usunde) ting også og så vil jeg hellere en gang ekstra i træningscenteret end at undvære.
Low carb fungerer virkelig godt for mig, da jeg bliver utrolig oppustet af pasta, brød og ris. Desuden er det ikke noget som jeg savner (kun lidt brød), når det ikke er i min kost. Jeg kan også bedre lide den måde jeg er mæt på efter et low carb måltid end, hvis jeg har spist fx. pasta eller ris. Men der er for mig et lille minus ved den slags diæt; vores hjerner kører især på kulhydrat og det kan jeg godt mærke, at jeg mangler, hvis jeg lever hardcore low carb: Jeg kan ikke koncentere mig lige så godt og lige så længe, som “normalt”. Derfor ændrer jeg det lidt denne gang. Jeg vil spise low carb morgenmad (som den her øverst på billedet) og low carb aftensmad.  Frokost skal være sund, men ikke uden kulhydrat. Jeg synes også, at det er frokosten som er sværest at spise uden kulhydrat. Er I klar over, hvor meget den danske madkultur er bygget over stivelse? Og især frokost! Det hele er jo brød i en eller anden form. Frokost kommer nok til at være rugbrød med noget sundt pålæg (fx. fisk eller avocadomadder).

Udover low carb, så skal sukker ud af min hverdag. Ingen kage, ingen slik, sodavand osv. Og heller ikke noget light sodavand! Jeg er meget stor modstander af sødemidler og mener ikke, at de hører til i vores kroppe. Jeg vil langt hellere drikke danskvand (som jeg er meget afhængig af 😉 ) eller light sodavand. Sødemidlerne giver mig lyst til rigtig sukker og det øger også min sult (hvilket rigtig mange studier også peger på at de gør), så jeg spiser mere – hvilket jo ikke er meningen med at vælge light!
Alkohol må jeg drikke en aften om ugen. Hvis jeg en dag har det vildeste cravings, så må jeg tage et stykke mørkchokolade (jeg elsker den med chili eller mint). I weekenden er der en aften, hvor jeg må spise noget kage, slik eller lignende.
Min kaffe piller jeg ikke ved – jeg vil gerne fortsat kunne nyde en latte eller cartado (næsten) hver dag. Dog drikker jeg altid min kaffe uden både sukker og sirup eller lignende.

Træning
Jeg er stadig lige så glad for yoga, men er ikke kommet afsted hver eneste uge, men det skal jeg igen. Jeg har lige meldt mig til hold de næste to uger – og ugen efter vi er kommet hjem fra ferie. Desuden vil jeg løbe på vores løbebånd igen. Jeg skal lave noget aktivt mindst to gange om ugen – og gerne tre, men den sidste dag kan afhænge lidt af om Tim har en travl uge, om der er sygt barn osv. Men en typisk uge skal hedde yoga onsdag og så træningscenter eller løb mandag og/eller fredag.
I denne uge vil jeg løbe i dag, yoga onsdag og så træning søndag. I næste uge bliver det løb tirsdag, yoga onsdag og træning fredag.
For at vise en dag med træning og low carb, så tænkte jeg, at lave det til en ting på Snapchat (en smule inspireret af Sneglcilles “fredagsfølger). Hver onsdag tager jeg jer med hele dagen – hvad jeg spiser, træner osv. Vi starter på onsdag, så følg med på Snapchat missjeanett

Mål
Som sagt, så er det begrænset hvad der kan ske på to uger, men jeg regner med et par cm rundt om maven. Måske tre, hvis jeg er heldig og ihærdig 😉 Jeg har dog et langsigtet mål, som er, at jeg til sommer skal være 8 cm mindre om maven (i forhold til hvor jeg er nu). Men jeg kommer til at bide det op og lave mindre delmål, så jeg får små succesoplevelser på vejen dertil 😉

Nogle som vil med på en udfordring med et mål til sommer?

It’s a new week and that means new beginnings; I wanna get back on track when it comes to eating healthy and working out. I’ve booked yoga classes for the next few weeks, starting on low carb diet again and no sugar!

Skriv en kommentar

  1. Hej. Godt indlæg. Det der med at du ikke kan koncentrere dig, når du ikke får kulhydrater, har du tænkt på om du får nok vand at drikke? For jeg havde det sådan, at klokken 16-ish fik jeg hovedpine og blev træt. Så begyndte jeg at tage en flaske vand med mig (fordi der var så varmt på kontoret) og selvom jeg ikke følte mig tørstig, blev den tømt alligevel. Jeg bemærkede min hovedpine forsvandt. og jeg kunne bedre koncentrerer mig. Også fordi sådan noget som kaffe og sodavand kan fucke ens tørst op. Man bliver ikke tørstig efter et glas vand, men man får lyst til en kold cola.

    • Nej, jeg vil da lige være opmærksom på, om jeg får drukket nu! Jeg får dog ikke hovedpine, men kan bare mærke, at jeg ikke kan koncentrere mig lige så lang tid ad gangen, som jeg normalt kan.

  2. Jeg har også holdt ferie lidt for længe fra den sunde kost og de gode træningsrutiner – så jeg er også lige startet op igen i dag! Glæder mig til at følge med – elsker at læse de her indlæg fra dig :)

    • Nej det gør det ikke. Det gjorde det i gamle dage 😉 Den jeg køber står der intet om salt i ingredienslisten. Der står “Salt 0 g” lige som der er 0 g sukker, fedt og andre ting.

  3. Min første tanke var at selvfølgelig er jeg med på sådan en challenge, men så kom jeg i tanke om at jeg har termin sidst i juni og så absolut ikke bliver mindre om maven de næste måneder.
    Er klar på en efterårschallege!

  4. Jeg bliver altid lidt skræmt når folk f.eks kører LCHF eller en kur fuldstændig uden kulhydrat. Kroppen – specielt hjernen, som du skriver, higer jo efter kulhydrat.
    Der er mange måder at tabe sig på. Om den ene eller anden virker er heldigvis individuelt! Jeg har smidt 14 kg. Ved at indføre flere måltider. Havregryn om morgenen, grønt og kød til frokost, aftensmad og ikke mindst en aftenskyr omkring kl. 21! Og så styrketræning! Jeg kunne pludselig dødløfte og squatte henholdsvis 75 kg og 55 kg på få måneder. Alt alt i røg de første 10 kg. på seks måneder. Uden at jeg levede hysterisk – bare sundt. Og nej, jeg har ikke store muskler eller ser maskulin ud. Men du skal løbe meget, meget langt på et løbebånd eller en crosstrainer for at opnå det samme som 30 minutter i f.eks en TRX. Jeg er stor fan at styrketræning!

    Heldigvis er alt individuelt – men for Søren, det gik stærkt for mig da jeg sagde ‘NU er det slut’!

    • Jeg kan sagtens forstå dig – jeg kan heller ikke lide, når folk bliver fanatiske. Men jeg bruger LCHF, fordi jeg i forvejen ikke er særlig vild med fx ris og pasta. Eller, det siger mig ikke rigtig noget og det er i forvejen noget som jeg helst undgår i måltider. Også fordi jeg ikke kan lide den oppustede fornemmelse det giver bagefter. Min mave slår fx knuder over havregryn til morgenmad (og det samme med brød). Jeg føler slet ikke at jeg er på nogen kur!

      Jeg dyrker både cardio og (let) styrketræning, så der er vi enige. Jeg kan bare ikke ting som at squatte pga dårligt knæ.

      Og til sidst må jeg lige huske at nævne, at du fandme er sej med de 14 kg! Sådan!!!

  5. Jeg har selv holdt en lidt for lang pause fra fitnesscenteret og løbeskoene. I efteråret var jeg ellers topmotiveret og trænede op til et halvmarathon. Men når man skal løbe 10 km eller mere flere gange om ugen, så tager det simpelthen så lang tid :-) Og så er jeg typen, der ikke kan finde ud af at drosle ned, så i stedet stoppede jeg helt med at løbe (virkelig dumt!).
    Jeg går fast i fitness på forskellige hold med en god veninde 1-2 gange om ugen, og så er det min plan at løbe eller tage på et hold selv 1 gang om ugen.
    Jeg forsøger at få kosten tilbage på rette kurs gennem madplaner. Men jeg er et madøre, så vi kan sagtens finde på spontant at tage ud at spise en hverdagsaften eller lignende. Og det vil jeg ikke undvære! Min rettesnor er, at jeg skal leve relativt sundt (grøntsager, ingen sovs, groft brød og mindre kulhydrater) langt de fleste dage om ugen, og så må jeg skeje lidt ud en dag eller to, som typisk er i weekenden.
    Mit mål for 2016 er at blive tilfreds med min krop. Det kræver nok et lille vægttab og som minimum en del opstramning i form af træning. Men jeg tager det helt stille og roligt, så jeg opnår resultater på den lange baner, som er holdbare :-)

    /Line

    • Det lyder ellers som om du har holdt bedre ved end mig 😉 Men jeg kender det godt. Jeg er også dårlig til at finde en “mellem” leje. Enten giver jeg den gas eller også, så laver jeg ingenting!

  6. Det var virkelig en god ide, med en samlet plan! :O
    Vi kører godt nok med madplan for en uge af gangen, men havde da ikke overvejet at lave trænings plan også. Mange tak 😀

Skriv kommentar