Min weekend: kickstart på glögg-sæson, danse"træning" og virkelig gode burgere

Damernes biografklub: Café Society

cafe-society-movie-review-anmeldelse-af-woody-allen-blogger-blog-film-blake-lively

Sidste gang jeg var ude med min Damernes Biografklub, så vi Woody Allens nyeste film; Café Society. Vi er i USA i 1930erne, hvor Bobby (Jesse Eisenberg) bor sammen med sin familie i New York. Men jobbet i sin fars butik keder ham og han har lyst til eventyr. Derfor tager han til L.A., hvor han håber på, at hans onkel Phil (Steve Carell) kan give ham et job i filmbranchen. Bobby møder hurtigt den lidt mystiske, men imødekommende Vonnie (Kristen Stewart), som viser ham rundt i L.A. Der går ikke længe før, at Bobby er vild med Vonnie, men hun ser en anden fyr, som hun ikke vil fortælle meget om. Hvem fyren er, gør dog tingene lidt mere kompliceret end som så. Tilbage i New York møder Bobby gudesmukke og nyskilte Veronica (Blake Lively) – og så bliver tingene endnu mere kompliceret end de allerede var i forvejen.

Cafe-Society-kristen-stewart-woody-allen-movie-film-anmeldelse-af-blogger-blog-photos

Min anmeldelse: Først og fremmest er Café Society en utrolig flot film. Der er lækre kulisser, smukke mennesker og visuelt er der bare kælet for rigtig mange ting. Den er lækker, at se på. Selv i de perioder, hvor man synes, at tempoet er lidt til den langsomme side, da er filmen stadig en fryd for øjet. Men den er lang – for lang. Jeg kunne godt have skåret en 30 minutters tid af den. Samtidig var filmen utrolig forudsigelig. Jeg kunne konstant forudse, hvad der ville ske den næste halve time og der var meget få overraskelser for os som biografgængere. Jeg sad mange gange med følelsen af, at de eneste der ikke kunne regne det hele ude, var hovedpersonerne selv. Filmen mangler også en form for dybde. Kender I de film, hvor man opdager noget nyt, når man ser dem for anden og tredje gang? Der tror jeg ikke, at man vil opleve med Café Society. Man når at komme til bunds i de lag den har. Jeg kunne rigtig godt lide castet, som passer virkelig godt til deres roller. Lige fra Jesse Eisenberg (kendt fra The Social Network) som hovedpersonen Bobby, Kristen Stewart (fra alle Twillight filmene) som den lidt skæve, men spændende Vonnie til den sleske “Hollywood Onkel” Steve Carrell og lækre Blake Lively som society-pigen Veronica. Men faktisk er rigtig mange af de mindre roller også utrolig godt castet; alle Bobbys bitchende søstre og hans gansterbror, de smarte New Yorker-bekendtskaber og glædespigen Candy, som er på job for første gang (spillet af Anna Camp, kendt fra True Blood og The Help). Filmens
Alle damerne, som var afsted i bioklubben denne gang, var enige om, at den var lidt for lang. Flere kaldte den også for “en klassisk Woody Allen-film”. Om det sidste er positivt eller negativt, kommer jo an på, om man normalt er til hans film. Jeg kan selv lide nogle af hans film (blandt andet Vicky Christina Barcelona, Match Point og Midnight in Paris), mens jeg ikke har været så imponeret over andre (Celebrity, blandt andet. Og jeg er faldet i søvn i Blue Jasmine tre gange, på trods af at jeg normalt elsker Cate Blanchett og jeg kender flere der har rost den ). Flere af os var i øvrigt også enige om, at det er en rigtig god søndagsfilm. I ved, sådan en dag, hvor man bare ligger på sofaen hele dagen og er rigtig sløv. Man behøver ikke at være super koncenteret for at kunne følge med, men den er stadig en fryd for øjet med smukke mennesker og den er helt fin underholdning.

Lidt ligesom sidste gang, så giver jeg Café Society tre store stjerner ud af seks. Skulle den have haft fire, så skulle der havde været flere overraskelser og et lidt højere tempo.

Har I set Café Society – og hvis, ja – hvad synes I om den?

With my The Ladies’ Movie club (that’s what we call it) I watched Café Society recently. I liked it, but it’s  bit long – too long in fact. But visually it’s very nice! The movie sets in the 1930s. Bobby (Jesse Eisenberg) lives in New York with his family, but he’s tired of his life and decides to move to L.A. where he asks his Hollywood uncle (Steve Carell) to give him a job in the movie industry. This is where he meets the lovely Vonnie (Kristen Stewart) which he falls in love with very fast. But Vonnie is already seeing someone – but she won’t tell much about this mystery guy. Back in New York Bobby meets the beautiful Veronica (Blake Lively) which makes everything even more complicated.

bloglovin