Modeblogrevolutionen og en masse om bloggerpriser
Jeg undskylder på forhånd, at dette indlæg er lidt langt, men jeg håber at I kommer hel vejen igennem det med mig đ Sidste år afholdt en dansk webshop årets modeblogpris. Der var ingen forklaring om hvorfor bestemte bloggere var nomineret og der blev delt 4 priser ud, hvoraf 3 af dem var jurypriser. Det vil sige kun en af priserne blev lagt i hænderne på dem som egentlig betyder noget for bloggerne – nemlig jer læsere!
Allerede dengang var jeg undrende overfor at flere af de nominerede har personlige relationer til folk i juryen, hvilket jeg slet slet ikke mener man kan. Så må man vælge andre til at sidde i den jury! Men også fordi jeg synes at jury’er i blogland ikke hører hjemme. Blogs er uafhængige, demokratiske og læserstyrede. Det er kun to ting, der gør at blogs og især modeblogs er store i dagens DK: Hårdt vedholdende arbejde fra bloggerens side og en loyal læserskare, der kigger forbi flere gange om ugen/dagen/i timen.. đ Cirka samtidig med modeblogprisen kårede Costume “årets danske modeblog” ved hjælp af afstemning. Igen var en stor del af de nominerede valgt af uvisse årsager, ingen begrundelser eller ord om valget – dog kunne læserne stemme om det. ClamourforGlamour løb med sejren – igen havde jer læsere talt og hvor var det dog befriende at veninderne/de ansatte i koncernen ikke løb med sejren.
Nu finder begge ting igen sted. Denne gang er det om nogen ENDNU mere forvirrende hvad der er grundlaget for disse priser. Den store danske webshop har denne gang slået et stort brød op og indgået samarbejde med modemagasinet Eurowoman og MTV. Inde på Eurowoman skrives der:
I 2012 er modeblogprisen igen tilbage for at sætte fokus på og hædre bloggerne, som i stadigt stigende grad er med til at sætte dagsordenen i det danske mediebillede. Alle nominerede bloggere er nøje udvalgt af juryen, som består af Anne Christine Persson (Danish Fashion Institute), Gertrud Bønnelykke (Eurowoman), Camille Berner (Eurowoman), As Øland (Dansk Mode & Tekstil) samt Columbine Smille (StyleBy).
Der er herefter udgivet en virkelig dårligt udarbejdet liste, hvor nogle af bloggerne står flere gange, samt med UKLIKBARE links til omkring 40 “mode” blogs, hvor en er en beautyblog (dog intet ondt mod Sara – læser den personligt selv, men synes det er underligt at det er den eneste der er nomineret i en MODEblogpris?), flere af dem ikke har været opdateret i måneder (fx. har en ikke blogget siden 5. juli) og cirka halvdelen er en del af modebranchens (dvs. juryens) “egne”, jeg nævner i flæng – diverse nuværende/tidligere ansatte af Eurowoman, freelancere tilknyttet, prfolk, stylister, veninder etc. Udover det er der INGEN form for begrundelser eller mere info omkring hvor mange priser der skal gives ud og hvor mange af dem som er “jurypriser”.
Den liste er på alle måder under al kritik.
Som om det ikke skulle være nok, så kårer Costume igen “årets bedste modeblog”, hvor de sjovt nok har valgt deres egen moderedaktørs blog, som en af de nominerede samt tidligere ansatte og “venner af huset”. Costume skal dog have ros for at begrunde deres valg og give læserne lov til at vælge vinderen. Respekt til Costume for det.
Alt det her handler på ingen måde om bitterhed herfra OVERHOVEDET. Jeg var seriøst faldet ned af stolen, hvis jeg havde været nomineret i nogle af de nævnte priser. Tilgengæld er det et udtryk for en frustration over modebranchens indspisthed og rygklapperi/vennetjenester. Selvfølgelig er det dejligt at der overhovedet er fokus på modeblogs (og blogs generelt), men som jeg ser det her, så er det ren markedsføring af de brands der afholder deher events/afstemninger og ligeså ren markedsføring af dem der sponsorerer gildet. De vil nemlig alle gerne have fat i bloggernes kæmpe købestærke læserskare dvs. JER og denne form for evens/afstemninger er den mest sikre måde at sikre sig en gennemgående bred omtale over mange mange måneder (uden at gøre nogen særlig indsats det kan man jo se på det arbejde som Eurowoman og deres jury har lagt i nomineringerne og den flotte liste). Det er i øvrigt også godt for deres egne sites – vi ved jo alle at de fleste efterhånden læser blogs og ikke finder modemagasiner og deres onlinetilbud særlig interessante. Derudover, som jeg også nævnte tidligere, er der noget gennemgående modstridende ved, at dele jurypriser ud i et medie der er så “demokratisk” og læserstyret.
Pointen med ALT det her er: Jeg har i løbet af denne uge snakket med en masse bloggere omkring alt det her og generelt er folk enige om en ting – Skal der være en modeblogpris, så skal den være bestemt af dem, som gør at det hele kører rundt JER. Derfor har jeg i samarbejde med med min partner in crime Kia og med støtte fra en masse bloggere stiftet Modeblogrevolutionen på FB og har udarbejdet et ret simpelt spørgeskema til jer.
I spørgeskemaet har vi stillet jer 3 demografiske spørgsmål og lagt en top 35 modeblogs op. Jer læsere har jo allerede ved hjælp af jeres likes og follows bestemt, hvem der er populære blandt jer, så den del af klaret og vi kunne derfor nemt udarbejde en top 35.
Inde på spørgeskemaet kan I stemme på jeres favorit og så må vi se hvordan resultatet bliver og om I læsere er enige med diverse juryer. Denne pris er virtuel og vi kalder det respekt-modeblog-prisen, da den går til den modeblog, som jer læsere stemmer på. Vi finder en 1. 2. og 3.plads blandt stemmerne.
Simple as that. I kan stemme HER.
Jeg håber I vil støtte op om denne “revolution” og stemme på jeres favorit. Vi offentliggør selvfølgelig vinderne samme dag, som modeblogprisen finder sted dvs. d. 8.11.2012.
I må MEGET gerne komme med jeres tanker her i kommentarfeltet (ligesom der var flere af jer der gjorde den anden dag, da jeg også tog emnet op på bloggens facebookside HER).
Har allerede givet min mening til kende henne hos Kia, men vil da ogsÄ lige sige det hér: hvor er det et fedt initiativ, og sÄ meget bedre, i mine Þjne, end det officielle. Har allerede stemt i afstemningen og ser frem til at se, hvem der lÞber med prisen!