Outfit of the day #264

At rejse med baby: 3 mdr & storbyferie

Far og baby med udsigt over Barcelona/havnen

Jeg har længe lovet jer, at jeg ville skrive om hvordan det er, og har været, at rejse med baby. Vi har nu været på 4 ferier med hende; storbyferie i Barcelona da hun var 3 måneder gammel, ferie i DK (Skagen og Nyborg) da hun var 4 måneder, Como Søen da hun var knapt 7 måneder og en laaaaang rejse til Aruba, da hun var 10 måneder. Hver rejse har været lærerig og de har ikke været ens (hverken typen af rejse samt hendes reaktion), så jeg vil dele mine oplevelser op i et indlæg pr. rejse. Så har jeg også mulighed for at gå mere i dybden med type af destination, hendes alder, gode råd osv. Jeg kører det kronologisk, så vi starter selvfølgelig med vores første ferie:

Godt tip: Book et hotelværelse med altan, så de voksne kan være sammen der, når baby er puttet

Rejse med baby på 3 måneder gammel på storbyferie til Barcelona (5 dage):

Vores tanker inden: “Selvfølgelig kan man rejse med baby! Det er intet problem, så længe mor og far er der, så er baby glad” – det var ret meget vores indgangsvinkel til at rejse med hende så hurtigt, som vi gjorde. Vi fik mange kommentarer af omgangskredsen inden… der var en del, som syntes det var meget tidligt at rejse med en lille ny baby (og enkelte syntes slet ikke man kan rejse med meget små børn). Vi lod os dog overhovedet ikke påvirke af det og var ved ret godt mod inden rejsen. Det skulle nok gå og vi vidste godt, at det bliver anderledes at rejse med baby end bare at rejse os to.

Pakning: Man skal pludselig have mange extra ting med, når man rejser med et lille barn end man var vant til før. De fleste ting giver lidt sig selv, men jeg vil især anbefale at man husker følgende ting; en bæresele (virkelig praktisk på storbyferie!), masser af stofbleer (både fordi man har brug for dem til gylp mm., men også fordi man bruger dem til at skærme for sol når man går rundt), tøj til baby som dækker både arme ben, men som er lyst, så det ikke bliver for varmt. Man må helst ikke bruge solcreme til en så lille baby og de må ikke være ude i solen. Og så selvfølgelig en lille solhat eller to!
Vi har den her bæresele

At rejse med baby: 3 mdr & storbyferieBarcelona-baby i solhat fra H&M

Rejsen dertil og hjem: Rejselængden til/fra Barcelona er ca. 2,5 time i fly. På flyturen derned startede jeg med at amme hende, da vi lettede, og som altid, faldt hun i søvn og sov stortset hele turen. Hun vågnede dog ca. 20 minutter før vi landede og blev rigtig, rigtig ked af det de sidste 10 minutter. Hun græd og græd, og jeg mistænker at det har været pga. propper i ørene. Da vi stod og ventede på vores bagage var jeg lidt fra den efter den oplevelse, og stod nærmest og messede “det gør jeg aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig igen”. Jeg følte, at hun havde grædt 2 timer af turen. Tim var rigtig god, kyssede mig og på kinden, og sagde at det havde været MAX 10 minutter, og det jo bare var hendes måde at sige, at de der propper i ørene ikke var noget hun kunne lide. Hun kunne jo ikke udtrykke sig med ord som os andre. Og det havde han ret i. Men nøj, den oplevelse sad i mig i et par dage efter. På turen hjem faldt hun også i søvn ved start, vågnede igen da der var ca. 20 min tilbage, men denne gang græd hun slet ikke. Jeg var så lettet!
Til og fra lufthavnen tog vi taxa – vi magtede ikke offentligtransportmidler med baby og alt vores oppakning.

Det fedeste ved ferien: At komme ud i verden igen. Jeg var så desperat efter at rejse, så bare dét at komme ud igen var helt fantastisk. Og især fordi alle andre var på sommerferie, så det var rart at vi også skulle afsted. Selvom det kun var i 5 dage.
På selve ferien nød jeg især aftenerne på altanen med Tim efter hun var puttet. Vi bestilte roomservice og drinks, og så indtog vi det hele i den lune aftenbrise med udsigt over marinaen. Perfekt.

At rejse med baby: 3 mdr & storbyferie
Roomservice bliver ens bedste ven; vi bestilte drinks, mad og snacks, når B sov og så indtog vi det på vores fine altan

Det knapt så fede: 3 ud af 5 aftner skreg og skreg hun sig hysterisk i søvn… det eneste der virkede var min stemme og at vi svingede hende i hendes dyne. Vi ved stadig ikke hvorfor hun blev så ked af det, men det var vores oplevelse af at det var en blanding af mange indtryk (vi vendte hende for første gang ud af i bæreselen – det havde vi fået “go” for af sundhedsplejersken inden) og varmen.

Tanker efter: Jeg ved faktisk ikke om jeg ville rejse udlands med en baby på 3 måneder igen. Jeg fortryder ikke rejsen, men hvis vi får flere børn (meget stort HVIS), så vil jeg nok vente en måned eller to extra. Jeg syntes ikke det var rart at skulle amme offentligt hver dag, flere gange om dagen på en bænk, en sandwichbar, Starbucks osv. Og vi fik ikke set særlig meget, da vi ikke kunne være ude flere timer i streg pga. den lille. Derfor var det godt at det var en destination, hvor vi havde været før (det var vores 3. besøg i Barcelona), så vi ikke stressede helt vildt over ikke at få set alt det der var at se. Hvis jeg skulle rejse igen på samme tidspunkt, så ville jeg kraftigt overveje at tage vores barnevogn med, selvom det ville koste lidt mere besvær samt koste lidt overvægt. Jeg tror nemlig, at vi kunne have skærmet hende for en del indtryk, hvis hun kunne ligge i den plus vi ville kunne være ude flere timer ad gangen, da hun ville kunne tage en lur i den.

At rejse med baby: 3 mdr & storbyferie
Baby ammes… i selskab med en milliard turister. Pænt grænseoverskridende.

Gode råd: Jeg har alle dage haft det stramt med offentlig amning. Jeg synes, at det er noget meget privat og ser det ikke som noget jeg har lyst til at andre skal være en del af. Derfor syntes jeg det var hårdt at skulle blotte sig selv (bogstaveligt talt) mange, mange gange om dagen. Jeg ved godt, at det højst sandsynligt er få der har lagt mærke til mig hver gang, men jeg følte at HELE Barcelona var med på en kigger hele tiden. Og det gjorde mig usikker, hvilket B sikkert godt har kunne mærke. Derfor vil jeg råde jer til at overveje dette som en del af ferien, hvis I har det på samme måde. Desuden vil jeg råde jer til at researche jeres destination på forhånd og finde ud af hvordan offentlig amning modtages i det pågældende land. Der er lande, hvor de er ligeglade, men der er lande (også i Europa), hvor man nok bliver kigget meget på, hvis man lige ammer sit barn på en café. Og det skal I have med i overvejelserne. Der er også lande, hvor det er direkte forbudt og straffes med store bøder eller fængsel (fx. duer en smuttur til Dubai nok ikke 😉 ). I Spanien ammer de fleste ikke, men offentlig amning er okay.
Vælg et hotel, hvor I kan få morgenmad (og gerne flere måltider!), da det giver frihed til jer begge individuelt; B var i en periode her, hvor hun blev meget sur 5-10 minutter efter vi havde sat os et sted for at spise. Så hvis man kan spise på hotellet, så kan man skiftes til at gå ned til fx. morgenmad. Det gjorde vi nogle morgener og det fungerede ret fint.
Lad være med at booke 14 dage allerførste gange I tager på ferie med ny baby. I aner ikke hvordan barnet reagerer, og det er rigtig surt at “strande” 2 uger på en ferie med et barn der er totalt ulykkelig, hvor man nærmest bare venter på at kunne komme hjem igen. Vælg færre dage, men brug lidt penge på mere luksus, da I er meget mere på værelset end man er vant til. Vi havde valgt et hotel som havde morgenmad inkl i prisen og hvor der var restauranter + roomservice resten af døgnet. Og betalt gerne extra for et sted, hvor værelset har en altan/balkon, så I kan nyde voksenselskab derude efter baby er lagt i seng. Lidt surt at ens dag skal slutte samtidigt med at babyen går i seng. En altan giver jer mulighed for at drikke en drink og snakke lidt sammen. Vi boede på dette hotel.
Hav med i planlægningen (økonomisk), at I nok kommer til at bruge flere penge på taxaer og at offentlig transport ikke er noget I kommer til at bruge vildt meget. Hvis baby er sur eller overskider sig selv på Starbucks, og man opdager at man ikke har fået lagt en ny omgang bleer i pusletasken (oh yes, det var en fantastisk situation vi stod i der), så er der kun en vej og det er hjem til hotellet. Hurtigt. Ikke metro-bus-gå-metro-gå-løsningen, men taxa-løsningen.
Vælg en destination som I må allerede har været før, så I ikke stresser over alle de ting I gerne vil se.
Tag et direkte fly, hvis det er en destination i Europa. Baby kan ikke lide for mange landinger, da det typisk er det der giver propper i ørene.

Vi har været i Barcelona flere gange og kan både anbefale DETTE hotel og DETTE.

Har I selv været ude og rejse med baby på 3 måneder? Hvor var I henne og hvordan gik det?

We went to Barcelona when our daughter was only 3 months old. It was our first travel as a family. This is our thoughts about travelling with such a small baby, how it went and what advice I would give to others thinking about doing the same. The whole post is in Danish, but if you click on “TRANSLATE” in the menu above then you can get it translated to the language you prefer.

Affiliatelinks

bloglovin

52 kommentarer

• Super godt billede med de drinks:)

• Signe

Vi havde vores dengang 14 dage gamle søn (og 3 årige datter) med til Jordan i 9 dage. Selv flyveturerne (mellemlandinger begge veje) gik rigtig godt! Vi havde en paraplyklapvogn med (hvor liften lige kunne stå i), det var utrolig dejligt og helt uundværligt, både i Jordan og i lufthavnen hvor klapvognen stod klar når vi forlod flyet. Liften havde vi med ind i flyet, men blev placeret hvor den anden håndbagage placeres. Jeg sad med min søn i armene under hele flyveturen. I Jordan var vi mest indendørs i løbet af dagen (familiebesøg) og så var vi udendørs fra en 17 tiden. Det var helt umuligt at være ude i løbet af dagen med baby og næsten 40 grader i skyggen. Om vi ville gøre det igen – som du skriver, ikke hvis vi skal ud og opleve og se landet og en masse seværdigheder, ellers ja. Vi så en del ting om aftenen, men vi fik ikke oplevet så meget af landet. Vi fik slappet af og om aftenen nød vi at komme ud uden stress og jag og nyde området vi boede i. Thank god for airconditioning 🙂

• Freja

Hej Jeanett
    Jeg læser altid med stor interesse din blog. Før i tiden kun dine mode-indlæg, men i det seneste år også dine mange indlæg om mor-skab og babyliv. Din ærlighed er virkelig påskønnet!
    Rent praktisk er jeg nysgerrig efter, hvordan man kører med taxa i udlandet med baby med/uden en autostol? For sådan en kan man vel ikke forvente? Er helt med på, at man må indgå visse kompromisser, hvis udenlandsrejser også skal kunne lade sig gøre.
    Bedste hilsner!

• missjeanett

Mange tak Freja – det er jeg glad for at høre!
      Nej, men kan desværre ikke altid forvente at taxaerne har autostol. Hvis vi selv bestilte taxaen fra hotellet, så var det intet problem at bestille den med en autostol. Men når vi skulle hjem, så var det mere random. Vi endte med at køre en eller to gange uden, og det var jeg ikke glad for, men i de to givende situationer var der ikke så mange muligheder.
      Vi kørte langt fra med taxa hver dag, da vi boede centralt, så flere af de ting vi så kunne vi gå til 🙂

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Min mor bor i Tyskland, og jeg fløj ned til hende med min søn, da han var 2,5 måned gammel. Min kæreste tog med i lufthavnen, og hun hentede os selvfølgelig i Frankfurt, men selve tiden i lufthavnen og den 1,5 times flyvetur var jeg alene om. Jeg var ret nervøs på forhånd, men det gik SÅ godt. Han blev ammet under takeoff og landing, og så sov han ellers bare eller lå på det frie sæde ved siden af mig (hurra!) resten af tiden. Nå ja – og så sked han selvfølgelig begge gange, så jeg måtte stå med lorteble på det lille toilet.;)

Vi brugte weekenden i Baden Baden (fast årlig tradition), så han måtte også lige klare en køretur på et par timer fra Frankfurt og dertil. Men det gik fantastisk! Jeg havde barnevognen med, så vi kunne gøre alt, som vi plejer dernede, da han bare lå der og hyggede sig og sov sine lure. Kun turen i spa måtte vi selvfølgelig droppe.

For mig var det altså en 100% god oplevelse, men jeg er enig med dig i, at det er en god ide at starte i det små. Det gjorde mig meget mere afslappet i forhold til, da vi så tog en uge til Tenerife, da han var syv måneder.

//Caroline

• missjeanett

Lyder også som en god idé at du have barnevogn med! Det var en af de ting jeg ville gøre om, hvis jeg kunne. Tror det havde givet os mere frihed på turen 🙂

• Betina

Glæder mig så meget til at høre om jeres oplevelser med at rejse med en 10 mdr baby. Vi vil nemlig afsted til september hvor Lærke er 10 mdr. Tænker lækkert resort – vi har nemlig også storebror på 4 med – og der skal være noget fedt til ham også.

• missjeanett

Den kommer også snart – men tager det kronologisk, så først kommer der lige 4 mdr og 6 mdr 😉 Men alle indlæggene er jeg igang med at skrive 😀

• Nanna

Hvad med sådan noget all inclusive, tror du det ville fungere godt? Super godt indlæg i øvrigt.

• missjeanett

Det er netop genialt til nybagte forældre. Vi overvejede det med Aruba, da det ville gøre tingene en del lettere. Vi endte dog med at vælge det fra, da vi syntes det kostede alt, alt for meget. Det er ikke fantastisk mad man får ved all inclusive, men med en lille baby kan det godt være prisen værd.

• GitteS

Vi tog til Paris med Moslemåsen da hun var knap 4 måneder, og jeg kan nikke genkendende til mange ting, og som altid med børn, er der flere ting vi ikke oplevede 😉
    Vi var afsted i januar, og fandt hurtigt ud af at hun skulle afskærmes fra alle indtrykkene, dte var simpelt hen for meget for hende, så regnslaget blev lukket til så hun kun kunne se opad, det er selvfølgelig nemmere om vinteren og der ikke er bekymring om hedeslag 😉
    Vi brugte ikke mere tid på hotelværelset, men var begrænset af at altan i januar er udelukket, så det blev picnic på sengen, når hun var faldet i søvn – sent.
    Flyturen gik uden problemer med flaske under take off og landing.
    Jeg ammede ikke og det gav frihed, og franskmændene var meget søde til at hjælpe med at varme flasker 🙂

Jeg er gravid igen, og vi regner med at bestille 14 dage på en campingplads uden for Rom denne gang, men selvom jeg ikke forventer problemer tør jeg ikke bestille endnu, jeg ved jo ikke hvad det er for en bebs der kommer ud 😉

• missjeanett

God idé med at vente – man kunne jo, 7-9-13, får en kollikbaby, og sådan en er nok ikke sjov 14 dage i kamphede på en campingplads 😉

• Super fint og brugbart indlæg! Godt nok står jeg ikke og skal ha børn lige nu og her, men jeg synes alligevel det var ret hyggeligt at læse om 🙂 Glæder mig til at læse jeres erfaringer fra de andre rejser 🙂

• Charlotte

Superfint indlæg, og gode tips til + baby rejser! Skønt at se, I har haft hende med ude, og ikke lyttede for meget til alle formaningerne. Vi har rejst med vores søn som er lige under 1 år på lidt forskellige ture i ind og udland på flyture fra 45 min- 5-6 timer, så ikke helt så langt som til Aruba. Da han var lille, var det uundværligt med barnevognen (vi har en lille kombivogn, som er ret nem at rejse med, så det har ikke betydet ekstravægt eller bagage på vores flyture) og vores slynge (som var genial til flyvetur, den kan pakkes sammen til at fylde ingenting, og han sov som en sten i den). Det, at vi har haft barnevogn med, har gjort at vi også kunne være ude om aftenen, fordi han bare blev lagt til at sove der, så hvis man har en vogn, som er nem at have med, så vil jeg anbefale det.

• Sabrina

Jeg tog ti dage på camping på Kreta med 3 børn alene, den yngste var 10 uger – og det gik forrygende. Jeg havde købt en lille paraply- klapvogn med kaleche og ryggen kunne ligges helt ned, så hun lå helt fladt. Så der boede hun så det meste af tiden, når altså ikke lige hun lå på maven af mig i skyggen og fede den. Tit sætter du selv dine egne begrænsninger.
    Ps Det vildeste var faktisk, at jeg købte rejsen mens jeg var gravid og ikke anede hvilket barn der kom – tænk hvis hun havde haft kolik !!!!!!

• Christine vj

Bare til info – man betaler ikke for barnevogn- det må barnet gerne have med som ekstra baggage =) Vi har endnu ikke betalt for barnevogn ihvertfald. Tilt gengæld har vi (læs: flyselskabet) mistet den adskillige gange, så jeg ville nok råde til en mindre paraplyklapvogn så snart man kan nøjes med det. Ville aldrig rejse uden vogn – vi er dybt afhængige af at have den, da det giver så meget frihed – også i forhold til middagsluren.

• missjeanett

Men barnet har jo ikke en plads og heller ikke ret til 20kg bagage når man ikke betaler for en billet? B har jo siddet hos os alle gangene.

• Lise

Man har ret til at have et stk barnevogn/klapvogn med, som skal tjekkes ind i odd size luggage, når man rejser med småbørn. Vi har lejet en airshell hver gang, og det har fungeret perfekt. Vi har rejst med A da han var knap 4 mdr (New Castle) og der var ingen problemer. Flyturen til Gran Canaia var lang da han var 8 mdr, og skreg en 10 min før lur.
      Og ja, de 10 min føltes som hele turen! Selvom han så sov 3 timer bagefter 🙂
      Elsker at rejse, og vi har kun haft gode oplevelser med at rejse med børn 🙂

• Lise

Vi har fløjet 4 gange med vores søn, og alle gange haft en barnevogn/klapvogn med. Den skal tjekkes ind og i odd size baggage, så er den ganske gratis. Vi lejer altid en airshell i lufthavnen, så er man forsikret om at den kommer frem i hel stand 🙂
      Det har fungeret tip top for os, og vi har nydt alle vores ture.
      Vores søn har dræn i ørene, så han mærker ikke til det med tryk i ørene – lidt win win er der da i at være ørebarn.
      Super informativt indlæg du har lavet 🙂

• missjeanett

Jeg vidste godt det med klapvogn – den har vi nemlig haft med 2 gange. Men vidste ikke det med barnevogn! Tak 😀

• Nu er der nogle stykker der har svaret, men kan jo lige komme med mine tilføjelser alligevel. Vi har også brugt airshell og tjekket ind i lufthavnen, dog haft nogle dårlige oplevelser med at vores vogn blev væk undervejs (ved mellemlandinger). Med paraplyklapvogn kan den komme helt med frem til gaten og det fungerer bedre 😉
      Nu skal jeg ikke kunne kloge mig på alle flyselskaber (der er jo forskel, især hvis man rejser med lavpris, jeg kan kun kloge mig lidt på transatlantastiske flyvninger) men babyer har også ret til baggage. Man betaler jo stadig en billet (dog til 90% rabat ;)) men ikke for et sæde til dem. Vi har også fløjet adskilige med Oscar på skødet før han fyldte to.

• missjeanett

Jeg har tjekket det med bagage og på ingen af vores rejser havde vi ret til bagage til hende. En enkelt tillod 10 kg mere i vægt end normalt, men ikke flere stykker indtjekket bagage. De andre to gave intet extra overhovedet. Så det er meget afhængigt fra selskab til selskab.

• Christine vj

Ja, der er stor forskel fra selskab til selskab. Vi har måske bare været heldige med vores billetter når vi har været i USA – vi har haft både kuffert op til 20 kg og barnevogn med 🙂

• Birgitte

Vi du fortælle mere om, hvad du tænker mht flere børn? (for og imod?). Det virker som om de fleste automatisk får to, fordi ‘det er det man gør’, så jeg synes det ville være fedt hvis du vil dele, hvorfor du (måske) ikke ønsker flere. Helt ok hvis du ikke vil, det er et ret privat spørgsmål.

• Har ikke selv børn men vil da have det på et tidspunkt. Synes det er et super godt indlæg 🙂

• Emma

Selvom jeg hverken har børn eller planer om at få det lige foreløbigt synes jeg det var et rigtig interessant indlæg! Glæder mig til de næste 🙂

Og hvor er B bare blevet stor siden de her billeder er taget! Synes ellers næsten lige I har fået hende, hæhæ 😀

• Line

Altså Jeanett – efter at have læst med i det skjulte det sidste 1½ års tid, synes jeg pludselig, det var på tide at skrive min første kommentar 😉
    Jeg elsker simpelthen din blog, og jeg ELSKER at læse om dit liv med Tim, din søde, lille datter, og hvad det ellers indebærer af rejser og tøjkøb. Indlæggene, hvor du fortæller om lille B, er nok nogle af dem jeg elsker at læse allermest. Og det er sjovt, for jeg er kun 19 år, går i 3.g og er vel egentligt ikke som sådan målgruppen for den slags indlæg. Men jeg synes bare det er SÅ hyggeligt og spændende at læse om. Det har helt sikkert også noget at gøre med, at jeg synes du er en person med en rigtig god og afslappet holdning til alle mulige forskellige debatter og dilemmaer. Og så er du jo så dejlig ærlig og nede på jorden. I like that!

Tusind tak Line – vildt dejlig kommentar at få <3

• Laura

Fantastisk indlæg når man planlægger ferie med sin fem måneder gamle datter 🙂

• B

Super godt indlæg og dejlig blog, du har (min første kommentar). Vi har selv en lille pige på 2½ år som har været med på rejser siden hun var 4 måneder gammel. Vi har haft hende med til London, Paris, Italien, Dubai, Thailand og på skiferie. Rejser er noget vi altid har prioriteret højt i budgettet og ikke noget, vi havde lyst til at ændre på, efter vi fik barn. Som andre (og du selv) allerede har kommenteret: det er guld værd at have en barnevogn med, når man rejser med så lille en størrelse. For os betød det, at vi kunne gå rundt hele dage og at vores datter kunne ligge i barnevognen og sove lure (og få ro fra mange indtryk). Mange flyselskaber tillader baggage for baby også – det er værd at tjekke op på inden man booker. Amning ved start og landing har også altid fungeret godt for os, da det udligner tryk i ørerne for baby. Alternativt en sut, den gør det samme (har vi især brugt efter vores datter ikke blev ammet mere).
    Mht. selve ferien, så er det vores erfaring, at man må sætte tempoet ned og ikke have for mange planer om, hvad man gerne vil nå at se. Nogle dage når man en masse – andre dage er man på hotellet en stor del af tiden. Det samme med restaurantbesøg – nogle gange (de fleste, heldigvis, 7-9-13) går det rigtigt fint, andre gange må man skynde sig at spise og se at komme hjem hurtigt. Men faktisk synes vi, at det er skønt at rejse på en mere “rolig” måde end vi har gjort tidligere; vi når ikke at se så meget, men vi får stoppet op og nydt omgivelserne mere. På stort set alle rejser (både da hun var baby og nu, hvor hun er ældre) har vi sørget for at bruge noget tid i en park, på en strand, ved en pool, på en legeplads, hvor tingene kunne foregå i hendes tempo og hun kunne lave noget, hun syntes godt om. Det har fungeret ret godt at der ikke skete nye, ukendte ting hver dag 🙂

• missjeanett

Jeg er helt, helt enig i dine betragtninger og råd. Det er fuldstændig de samme oplevelser vi har haft. Ja, man når slet ikke at se det samme antal sites, men omvendt lægger man mere mærke til opgivelserne og bare nyder dem. Og det er egentlig ret fedt!

• Julie

Ved godt at det her er et mega gammelt indlæg, men jeg fandt det fordi jeg søgte efter råd til at rejse med baby og nu her efter vores (meget vellykkede) rejse kan jeg ikke lige lade være med at smide en kommentar om at det altså på ingen måder er et problem at rejse til Dubai med en baby på 3 måneder som fuldammes 🙂

• Karin

Et praktisk spørgsmål… Var der nogle problemer med at få baby med i taxa i Barcelona uden autostol?
    Vi skal afsted med en 8 mdr gammel baby og spekulerer lidt i det….
    (Hvad koster en taxa dernede ca?).
    På forhånd tusind tak.

• missjeanett

Nej vi havde hende i lift ved af os selv og det ville de godt. Det er ikke optimalt og jeg ved heller om jeg ville gøre det igen.

Jeg kan ikke huske prisen, men det er billigere end herhjemme

• Tine

Hej Jeanett,
    Jeg kan ikke finde dine indlæg om at rejse med Bella da hun var hhv. 7 mdr. og 10 mdr. gammel. Kan du evt. smide et link her? Jeg vil rigtig gerne læse dem, da vi selv står og skal på ferie snart 🙂

• Miss Jeanett

Det er der god grundt til at du ikke kan – de er nemlig ikke lavet endnu 😉 Men jeg er igang med det, da hun var 6 mdr ved Como Søen.

• […] I i øvrigt også overvejer at rejse under jeres barsel, så har jeg HER skrevet om at rejse med en baby på 3 måneder, HER om baby på 4 måneder og HER med en baby på 7 […]

Hej Jeanett
    Hvis du kan huske tilbage på jeres første rejse, kunne du så finde på at rejse til Kap Verde eller lignende med et barn på knap 3 måneder? Vi venter fortsat på barnet, så for mig afhænger det også meget af hvilket barn vi får, men vi har snakket om at tage til et varmt/varmere sted til februar med babyen og vores datter på knap 2 år. Hende har vi fløjet med flere gange og det er gået fint, dog med RyanAir og noget mindre plads end de større fly, så jeg tænker/håber det kan opveje den længere flyvetur 🙂

Hej Anne

Hvis jeg skal være ærlig – nej, det kunne jeg ikke at jeg ville. Det er flyveturen for lang til og solen er så skarp dernede, at det ville jeg ikke kunne overskue at skulle passe ekstra meget på med en så lille baby. Jeg ville finde et andet sted eller vente nogle måneder.

• Anne

Tusind tak for svar – og også for de gode betragtninger med solen

• Miss Jeanett

Det var så lidt! Man kan sagtens rejse til “pludselig varme” med små børn. Men lige Kap Verde er utrolig tæt på ækvator og derfor er solen utrolig skrap. Første gang blev jeg voldsomt forbrændt allerførste dag på trods af at der var skyer på himlen og jeg var sovset ind i Faktor 30.

Måske skulle I overvejer de kanariske øer? De er voldsomt turistet og ikke specielt kulturelle, men varmen og solen er mere mild – og flyveturen er 4 timer kortere.

• Anne

Det var også vores første tanke, men så blev blandt andet Kap Verde nævnt. Tak for dine svar – og al din erfaring

• Miss Jeanett

Det var så lidt! Kap Verde er også skønt og jeg vil altid, i forhold til hvor interessant destinationen er, anbefale Kap Verde over de kanariske øer. Men bare ikke til en så lille baby.

• Amalie

Hej
    Hvordan bookede I billet til baby, der endnu ikke er født? Jeg er meget i tvivl om, hvordan og hvorledes jeg skal / kan gøre det

• Miss Jeanett

Vi bookede først efter. Jeg tror faktisk slet ikke at man kan før? Du skal jo bruge et pasnummer og et pas kan du først lave, når babyen er født.

• Amalie

Hej Igen,
    Hvordan med vaccinationer osv. hvis man skal have et spædbarn med til Asien?

• Miss Jeanett

Jeg har desværre aldrig været i Asien. Jeg ville kontakte din læge og spørge. Men jeg mener, at man ikke vaccinerer børn under 1 år for andre ting end dem de skal have i følge vaccinationsprogrammet. Min læge ville ikke give Bella Hep A, da vi skulle til Aruba (der var hun 10 mdr).Men sørg for at følge vaccinationsprogrammet! De sygdomme vi vaccinerer imod i DK er desværre mere almindelige i andre dele af verden.

• Mary-Ann Waarkjær

Hej havde i selv autostol med hjemmefra eller havde taxaerne i Barcelona autostole til rådighed? 😊

• Miss Jeanett

Ingen af delene – vi spændte hendes lift fast. I dag ville jeg have taget en autostol med.