Outfit of the day #304

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)

Jeg har virkelig tænkt på, hvordan jeg skulle gribe et indlæg om Rom an. Jeg synes ikke, at jeg kan lave en fuld guide til byen, når vi kun var der i et døgn. Derfor kom jeg på, at det kan blive til en guide til, hvad man kan nå i Rom på 24 timer. Og især hvad man kan nå, når man er i Rom på 24 timer med et barn! Man kan helt sikkert nå lidt mere, hvis man ikke skal bakse rundt med en klapvogn, tage hensyn til lur og ekstra måltider 😉

Baby har det varmt i 37 grader

Kl. 13.00: Vi startede vores besøg i Rom med, at køre direkte til vores hotel Hotel Sant’Angelo for at tjekke ind og efterlade vores bagage. Vores valg af hotel var baseret på, at det skulle være centralt, godt område med restauranter og være tæt på Peters Kirken, som vi på forhånd havde aftalt, at vi ville se. Vi ville gerne have så meget ud af Rom på 24 timer, så det havde vi taget højde for i vores valg. Hotellet opfyldte alle disse kriterier (plus at være min. 3-stjernet), så det var perfekt. Det var i øvrigt, måske, det mest venlige hotelpersonale jeg har oplevet (især dem i receptionen). Vi gav 900 kr for én nat midt i højsæsonen, men det kan gøres billigere i andre uger. Hotellet finder I HER.
Vi kunne først tjekke ind på vores værelse kl. 15 (vi ankom omkring kl. 13), men vi måtte hjertens gerne efterlade vores bagage på hotellet. Så det gjorde vi og begav os ud i Rom.

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Guide til Rom på 24 timer (med et barn)

Kl. 13.30: Det første vi ville se var Vatikanet og Peters Kirken. Vores hotel var i gåafstand dertil, så vi pakkede klapvognen og begav os afsted. Vi kom forbi smukke parker og bygning, og krydsede bymuren til Vatikanet cirka 30 minutter senere. Det kan godt gøres lidt hurtigere, hvis man ikke har klapvogn med. Det var virkelig varmt i juli, så husk væske til turen!

Foran Peters Kirken og detaljer inde fra

Kl. 14.00: Så snart har krydset bymuren til Vatikanet, så kan man se kirken. Der er rigtig mange turister, men selvom køen er lang til at komme ind i kirken, så går det hurtigt. Så lad jer ikke skræmme af den! Vi stod i kø 5-7 min på trods af, at jeg var ved at miste modet, da jeg så, hvor mange mennesker der ventede. Køen er primært for at komme igennem secrurity tjek. Det er en flaskehals – I kan gå lige ind bagefter. Husk at man må ikke være for “bar” i sin påklædning. Hav ikke for korte shorts/kjole, bar mave eller stropløs toppe på. Jeg så flere piger i hotpants eller med stropløs bluse, der blev afvist. Jeg kom ind i dette outfit. Hvis man har klapvogn med, så skal den afleveres lige inden man går ind i kirken (man får et nummer, som man afleverer igen, når den skal hentes), da den ikke må medbringes i kirken. Man kan eventuelt også aflevere større tasker der. Bella syntes virkelig, at kirken var en fest… hun løb rundt og de mange japanske turister var ved at smelte over hende. Det er en virkelig, virkelig stor kirke, så gå rundt sammen. Vi blev – helt seriøst – væk fra hinanden på et tidspunkt. Vi droppede det Sixtinske kapel, da køen var alt for sindsyg, og vi var ved at smelte. Men den skal ses næste gang! Jeg vil også gerne op og se udsigten fra toppen.

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Guide til Rom på 24 timer (med et barn)
Vi spiste i dette stræde, tæt på grænsen til Vatikanet. Og iPhone sørger lige for lidt ro imens man venter på maden 😉

Kl. 15.15: Spis sen frokost efter besøget ved Peters Kirken. Men lad være med at vælge samme restaurant som os! Det var ikke særlig godt; klassisk turistfælde der var lidt for dyr og lidt for dårlig. Hvis I ikke er ved at dø af sult, så gå lidt længere væk fra Peters Kirken (færre turister = færre turistfælder). Jeg havde dog to voksne mænd og en baby på slæb, som alle var så sultne, at de var cranky. Ros skal der dog lyde til deres tjenere, som var vildt søde og prøvede ihærdigt at tale det bedste engelsk de havde lært (langt bedre end gennemsnittet).

Kl. 16.00: Gå tilbage til hotellet og slap af en time eller to. Måske skal I have en lille lur? Bella faldt i søvn i klapvognen på vej tilbage til hotellet, og jeg tog også en lur, da vi alle lå på vores seng. Det var virkelig rart efter alt den rejsetid man havde haft!

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Guide til Rom på 24 timer (med et barn)
Vi spiste aftensmad på restauranten Trattoria della Barchetta dal 1924

Kl. 19.30: Så er det tid til aftensmad! På grund af varmen og den sene lur var ingen af os sultne før sent – heller ikke Bella. Vi fandt denne restaurant Trattoria della Barchetta dal 1924 (gaaaal et langt navn!) bogstaveligtalt under vores vindue på hotellet. Vi kunne se den oppe fra vores værelse! Det var SÅ godt og kan varmt anbefales. Også billigt! Vi fik 3 retter (hver), vin til 3 voksne plus lidt småting til Bella, og vi kom af med 800 kr for os alle! Og så var det rigtig sød betjening plus de havde høj stol til Bella.

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)

Kl. 21.30: Gå en aftentur efter alt den gode mad. Vi gik fra restauranten, krydsede floden Tiber og gik ned til Trevi Fontænen. Desværre var fontænen (i 2014) under vild ombygning og tømt for vand, så den var ikke så spændende at se. Jeg fik heller ikke taget nogle billeder af den. Men det er rigtig hyggeligt at gå tur i området ved en 21-22-tiden. Temperaturen er rar på det tidspunkt og gaderne er hyggelige. Vi havde egentlig også håbet, at Bella ville falde i søvn i klapvognen på turen, men hun havde i stedet en fest og pegede på alt og alle, imens hun råbte “Se! Se! Se!”. Gå derefter hjem i seng.

Floden Tiber og shopping i Rom

Kl. 9.00: Spis morgenmad på hotellet (vores var over gennemsnittet på vores hotel! De stod og lavede friske espresso, latte og cappuccino til os! Og så var der masser af bacon (vigtigt!), æg, frugt, kage og meget andet). Efter morgenmad gik vi en tur henover floden Tiber og ned til en shoppinggade ikke langt fra hotellet, som vi har spottet aftenen før, da vi gik aftentur. Her shoppede vi i en lille time og der var både ZARA, Disney store, Mango, H&M og meget andet. Vi gik derefter tilbage til hotellet igen.

Guide til Rom på 24 timer (med et barn)Colosseum

Kl. 12.00: Vi tjekkede ud af hotellet, hentede vores lejebil (skulle vi bruge resten af ferien) og kørte til Colosseum. Tim havde set det før, og mente, at det er en mindst lige så stor oplevelse bare at se det udfra, som hvis man tog ind i det. Vi tog derhen, og droppede netop at gå ind, da vi var presset på tid, det var 38 grader og køen var fuldstændig grotesk. I stedet gik vi rundt om Colosseum og op til hvor Forum Romanum starter. Vi blev enige om, at vi ikke havde nok tid til at udforske Forum Romanum, så vi gik ikke ind, men gik i stedet en lille tur på en sti langs området. Herfra kunne man faktisk se ind til store dele af området. Tim er den vildeste historienørd, så han fik fortalt mig og vores ven Martin rigtig meget om det. Det var vildt spændende! Jeg skal helt klart derind næste gang jeg er i Rom!

Man kan godt blive udfordret lidt i Rom, når man har klapvogn med

Kl. 13.30: Find et sted at spise frokost og så er de 24 timer i Rom gået!

Jeg håber, at I blev inspireret og fik en idé om hvad man kan nå i Rom på 24 timer. Uanset om I har barn (eller flere) eller ej. For det ikke skal være løgn, så kørte vi faktisk også forbi den spanske trappe på vej ud af byen, så den nåede vi også at “se”. Dog skal den også besøges rigtigt næste gang jeg er i byen. Hvis I ikke har børn, så kan I sagtens nå lidt mere af Rom på 24 timer 🙂

Tips: Hav masser af væske og snacks på dig hele tiden (hvis I er der i varmen), drop metro da det er for besværligt med klapvogn. Hvis man kun har kort tid i byen, så brug ekstra penge på et centralt hotel, så I kan gå rundt til alt. Drik masser af god italiensk kaffe og spis is 😉

My guide to Rome with kids – in 24 hours! Click on TRANSLATE in the top menu to get the whole entry translated into your own language.