Bella befaler: Maj

Guide: Stockholm på 24 timer (med barn)

photo stockholm-pa-24-timer-med-barn-ferie-i-sverige-vand-havn-guide-sweden-stckhlm-blogger-missjeanett_zpsxqis3bem.jpg

I slutningen af sommeren ’15 var jeg på et par dages ferie i Sverige. De første tre dage blev brugt i en lille by, som hedder Eskilstuna. I kan læse om dagene der HER. Derefter tog vi til Stockholm, hvor vi havde 24 timer. Derfor kommer her en guide til Stockholm på 24 timer (med barn). Det er lidt samme koncept, som den guide jeg lavede med Rom (HER). Selve rejsen foregik via tog. Ikke fordi det var billigere, men fordi at vi skulle til Eskilstuna først og at når man er fra Odense, så ville rejsen med fly tage næsten længere tid, fordi vi skulle være i lufthavnen 2 timer før mm. Prisen for tog frem og tilbage til Stockholm-Odense kostede 3000 kroner for os alle tre. Det lyder dyrt og det synes jeg egentlig også at det var, men hvor vi i DK har faste togpriser, så ændrer priserne i Sverige sig efter årstid, hvor lang tid der er til rejsen, udbud og efterspørgelser. Jeg kan fortælle, at 2-3 uger før afrejse er et rigtig dårligt tidspunkt i forhold til prisen, men nu skulle vi derop. Køb derfor i god tid! Til gengæld er de svenske toge rigtig gode med fin katinevogn med masser af mad. Det er også nemmere at rejse i tog end fly med barn, synes jeg. Det var også ret hyggeligt at sidde og kigge på det svenske landskab ændre sig, jo længere vi kom op. Rejsen tager omkring 5 timer fra København.

Stockholm er en smuk by og jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage, men den helt store forelskelse i byen, blev det ikke til for mig. Nu fik jeg så også kun lov til at opleve den i 24 timer og mest i gråt og regnfuldt vejr – det betyder nok også noget. Den skal i hvert fald have en chance igen på et tidspunkt.

photo outfit-stockholm-miss-jeanett-blogger-fra-danmark-ferie-med-barn-i-ganni-gardenia-skirt-nederdel-mbym-strik-hvid-zalando-dkn_zps5nqzyx18.jpgOutfit i Kungsträdsgården (se hele outfittet HER)

Kl. 13.00: Vi ankommer til Stockholm og går hen til vores hotel for at tjekke ind. Det tager cirka 20 minutter at gå fra banegården til hotellet. Vi bor på dette hotel, som ligger meget centralt med shopping og masser af muligheder for mad lige i nærheden. Vi gik til alt og tog hverken taxa eller offentlige transportmidler en eneste gang.

Kl. 14.00:  Efter at vi er kommet på plads på vores værelse, går vi ned mod vandet, men på vejen stopper vi for kaffe og frokost på cafeen Espresso house på Kungsgatan (det er en kæde, som ligger over alt i byen). Det var rigtig god kaffe og kage, mens salaterne var lidt kedelige. Derefter går vi ned til og igennem parken Kungsträdsgården og videre, hvor vi ser både Riksdagshuset (parlament) og kongeslottet ude fra. Derfra går vi videre langs vandet og hele vejen over til Vasamuseet og Vasaskibet (som tog 45 minutter fra Kungsträdsgården til Vasamuseet), som er Sveriges mest besøgte attraktion. Museet rummer det kendte KÆMPE vasaskib, som sank inde i Stockholms havn i 1628, efter kun at have sejlet få hundrede meter på sin jomfrurejse. Man siger, at det var for tungt og fordi den daværende konge ikke havde kunnet begrænset sig med hensyn til skibets størrelse, udformning og udsmykningen (som er helt vild). Den officielle forklaring er vist konstruktionsfejl på skibet. Skibet lå på bunden af Stockholms havn i flere hundrede år indtil man i 1956 genfandt det (hvor svært har det dog været at finde et så kæmpe skib inde i Stockholms havn??) og bjærgede det. Vi brugte omkring 1,5 time på museet og det kostede 130 svenske kroner per voksen (børn under 18 år er gratis). I kan læse mere om billetpriser og åbningstider HER

photo stockholm-kungstradsgarden-helgeandsholmen-riksdagshuset-sweden-stckhlm-24-timer-i-med-barn-guide-til-missjeanett-travel-fer_zps60zcgkod.jpg photo stockholm-sweden-stckhlm-sverige-nordiska-museet-museum-vasamuseet-missjeanett-guide-til-med-ferie-barn_zpsmjh225li.jpgRiksdagshuset øverst

Kl. 17.30: Vi er slutne og går derfor på jagt efter noget aftensmad. Jeg har hjemmefra google mig frem til, at El Taco Truck skulle være rigtig god mexikansk mad, så den besøger vi. Og det er rigtig godt – og ikke mindst meget billigt. Bella sover, så hun spiser ikke med, men vi to voksne spiser os godt mætte i lækre, bløde tacos, nachos med fyld (se billeder her under) og dertil mexikanske sodavand. Vi kommer af med 300 svenske kroner, hvilket jo er lidt mindre i danske kroner. Meget billig og god mad! Varmeste anbefalinger herfra. El Taco Truck fungerer lidt sjovt, da de hele tiden åbner pop-up steder og har en truck kørende rundt på nye steder i byen. I bør derfor lige google dem inden I sætter jagten ind på dem. Nogle af deres steder er dog permanente. Den vi besøgte lå lige omkring Humlegårdsgatan.

Kl. 18.30: Bella vågner fra sin lur og vi køber lidt mad til hende på vejen hjem. Vi stopper også for kaffe og lidt kage på Starbucks, som vi tager med tilbage på hotellet HTL Kungsgatan, hvor vi falder omkring midnat falder i søvn til en film på fjernsynet.

photo stockholm-el-taco-truck-take-away-mexikansk-mad-missjeanett-nachos-sodacand-lime-god-mad-i-sverige-billig_zpsau9deeck.jpg photo stockholm-kungstradsgarden-park-parc-sweden-sverige-ferie-trip-to-holiday-in-med-barn-guide-24-timer-pa-missjeanett-blogger-_zpsab8a9d0z.jpg

Kl. 10.00: Vi spiser morgenmad på hotellet og den er rigtig fint. Stort udvalg i alle kategorier. Derefter tjekker vi ud af hotellet, men efterlader vores kufferter, så vi ikke skal slæbe rundt på dem rundt i byen. Den står på lidt shopping og det er især Bella der nyder godt af det, da Mini Rodini er udkommet med en ny kollektion samme dag. Eftersom at det er et svensk mærke, så er udvalget stort og priser lige 10% bedre end i Danmark. Efter shopping går vi ned til parken i Kungsträdsgården igen, hvor der er tid til lidt leg. Oprindeligt ville vi gerne have været i Gamla Stan også, men vi sov lidt længere end planlagt og har derfor ikke nok tid til at nå frem og tilbage, inden vi skal med toget. Desuden regnede det også on/off den sidste dag. Det står til gengæld på min liste næste gang jeg er i byen!

photo stockholm-sweden-shopping-missjeanett-blogger-guide-til-sverige-paring-i-24-timer-danmarks-hus_zpsb3ryjsl8.jpg photo stockholm-sverige-sweden-kungstradsgarden-missjeanett-24-timer-i-guide-til-park-blogger_zpsbscb7jyv.jpg photo stockholm-for-kids-born-med-barn-missjeanett-kungstradsgarden-sweden-sverige-guide-til-24-timer-i-pa_zpsszt23eua.jpg

Kl. 13.00: På vejen tilbage til hotellet (for at hente vores tasker) køber vi nogle burgere et sted på Kungsgatan (jeg kan desværre ikke huske, hvad stedet hed), som vi tager med på toget.

Kl. 15.00: Nu hopper vi på et tog på banegården, som først kører os til København med det svenske togselskab og så til sidst tilbage til Odense med DSB. 26 timer i Stockholm er slut!

Tip: Byen er super klapvognsvenlig, så hav gerne den med, så I kan godt lidt længere uden at små ben bliver trætte 😉 Taxaerne kører til gengæld vanvittigt, så se jer godt for, når I krydser vejene.

Last summer I spent 24 hours in Stockholm so here’s a small guide to the city – and what you can experience in 24 hours. We visited the Vasa museum, Bella played in the park at Kungsträdsgården and we ate great mexican food at El Taco Truck. We stayed at this hotel which was nice and had a great breakfast. Before our 24 hours in Stockholm, we spent three days in the swedish country side (in Eskilstuna) and you can read about those here.