Woman down

Edinburgh guide og tips

min-weekend-farvel-til-edinburgh-tojvask-vild-weekend-simreretter-og-banankage1edinburgh-the-old-town-bookshop-scotland-skotland-missjeanett-blogger-guide

Edinburgh er en af de mest charmerende byer, jeg har været i. Den har historie, smuk arkitektur, spændende attraktioner, masser af charme, eventyrstemning og så spiste vi virkelig godt i løbet af vores ferie. Byen er overskuelig og man kan sagtens få masser ud af en forlænget weekend. Norwegian flyver direkte fra København og det var også dem, som vi har fløjet med. Vi gav omkring 2900 kroner t/r for flybilletterne første gang (for os alle tre) og 2600 kroner anden gang. Så billetter burde kunne findes til under 1000 kroner per mand. Fra lufthavnen til byen tog vi taxa begge veje, som tager cirka 20-25 minutter og kostede 16-18 pund per tur.

Edinburgh er virkelig et besøg værd og byen har mine varmeste anbefalinger. Faktisk synes jeg, at det er en virkelig overset by i Europa. Her er mine tips til og Edinburgh Guide. Læs også dette indlæg HER, hvis I skal videre ud i det skotske land og DETTE, hvis I er Outlander-fans og gerne vil besøge nogle Outlander sights på jeres ferie i Skotland.

oplevelser

edinburgh-castle-view-missjeanett-blogger-guide-tips-scotland-skotland-tekstedinburgh-castle-scotland-skotland-fall-autumn-missjeanett-blogger-guide-tips-til

Edinburgh Castle

Selvom vi faktisk aldrig nåede derop, så vil jeg alligevel anbefale jer at tage op til Edinburgh Castle. Jeg fortryder nemlig, at vi ikke tog derop (det sidste hotel vi boede på, havde endda udsigt til slottet fra vores værelse). Hvis I har været i Athen, så ved I, at man der konstant kan se Akropolis lige gyldigt, hvor i byen man er. Det er faktisk lidt det samme med Edinburgh Castle. Slottet ligger på en kæmpe høj i midten af byen og derfor kan man se den fra alle bydele. Udsigten deroppe fra skulle være rigtig smuk (I wouldn’t know, men jeg tror på dem) og slottet er virkelig gammelt med masser af historie. Det er faktisk det mest angrebet slot i verden og hvis man synes at de skotske uafhængigshedskrige og Jakobitternes oprør (det kender I, hvis I ser Outlander 😉 ) er interessante, så er stedet et besøg værd. Jeg skal selv helt sikkert derop næste gang, vi har nogle dage i Edinburgh.
Det er også slottet, I kan se på det allerførste billede her i indlægget. Det er iøvrigt Skotlands mest besøgte turistattraktion. Haven neden for slottet, Princess St Gardens, er også et besøg værd.

Åbningstider og billetpriser kan I finde HER

calton-hill-view-dugald-stewart-monument-edinburgh-scotland-skotland-unesco-world-missjeanett-blogger-guide-tekstcalton-hill-view-from-edinburgh-scotland-skotland-guide-tips-til-missjeanett-blogger

Calton Hill

Det første vi gjorde, da vi ankom til Edinburgh, var at gå op til Calton Hill. Inden vores tur havde jeg luret rigtig meget på instagram og på skotske blogger. Calton Hill er uden tvivl et af de mest instagrammede steder i Edinburgh – og med god grund! Oppe fra bakken får man en virkelig smuk og fed udsigt udover Edinburgh by fra den ene side, og vender man sig rundt, så kan man se Arthurs Seat (som skulle være værd at bestige – men det valgte vi ikke at gøre med Bella. Mest dog fordi, at vi vidste at vi ville se massere af højder, når vi dagen efter kørte ud i landet). Udsigten deroppe fra bekræfter også kun, hvor eventyr- og Harry Potter-agtig Edinburgh er. Gåturen derop er ret kort og I må ikke snyde jer selv for den fine oplevelse. Man går primært op ad trapper, men det lykkedes faktisk os, at få bakset en klapvogn med derop (så det kan godt lade sig gøre).

Der er altid åbent og så er det gratis.

royal-mile-edinburgh-harry-potter-missjeanett-blogger-guide-tips-stemninggrassmarket-edinburgh-scotland-missjeanett-blogger-guide-tipsroyal-mile-edinburgh-scotsmans-lounge-missjeanett-scotland-guide-skotland-tips-til

The Royal Mile og Grassmarket

Vi var så heldige først af bo lige ved The Royal Mile (på dette hotel) og så også senere ved Grassmarket (på dette hotel). Det er to virkelig skønne områder (som begge grænser op til hinanden, så I kan sagten gå fra det ene til det andet) med mange hyggelige gader, der har en skøn atmosfære. Jeg vil anbefale jer bare at gå rundt og nyde stemningen (og de meget instagram-venlige bygninger). I området findes også cafeen, hvor J.K. Rowling har siddet og skrevet de første af Harry Potter-bøgerne. Vi var ikke inde på cafeen, men gik forbi. Eftersigende sad hun oftest ved et bord nede bagerst, hvor der er udsigt til Edinburgh Castle (som skulle have inspireret hende til Hogwarts). Cafeen hedder The Elephant House og er blevet lidt af et trækplaster (I kan besøge deres hjemmeside her). Det er også i dette område, at Hula Juice Bar ligger, som jeg anbefaler i næste sektion med steder at spise.

spise

el-cartel-meximad-mexicana-restaurant-best-mexican-in-scotland-edinburgh-guide-tips-tacos-missjeanett-bloggerel-cartel-edinburgh-scotland-skotland-guide-tips-missjeanett-bloger-guacamole-banana-chips-banan-iatbel-cartel-restaurant-edinburgh-missjeanett-guide-tips-til-skotland-scotland-mexikanskel-cartel-majs-med-ost-missjeanett-mexi-food-in-edinburgh-scotland-guide-tips-til-corn-with-cheese

El Cartel

Inden jeg tog til Edinburgh, havde jeg ikke regnet med, at jeg ville få mit bedste mexicanske måltid nogensinde – i Skotland! Men det gjorde jeg! El Cartel er uden tvivl det bedste meximad, jeg har smagt. Alt var bare så lækkert! Lige fra de lækre tacos (med fantastisk kombinationer af forskelligt fyld. Den med deepfried fisk var vores favorit) til de lækre bananchips (af madbananer, som ikke er søde) med god guacamole til majskobler rullet i smør og ost (!), og de virkelig gode frozen margaritas. Det eneste vi fik, som var lidt so-so, var deres chicken wings, men alt andet var seriøst F A N T A S T I S K. El Cartel har min varmeste anbefaling.
El Cartel er et ret lille sted og de tager ikke mod bordbestilling. Når restauranten er fuld, så begynder de at skrive folk, der kommer ind, ned på en liste og så ringer de op, når der er et bord klar. Der var fyldt, da vi kom, men vi gik en lille tur og så ringede de 30 minutter senere og sagde, at der var et bord til os. De anbefaler, at man kommer tidligt, da der så typisk ikke er fyldt.

El Cartel ligger på 64 Thistle St og I kan finde mere info om restauranten HER

cuckoos-bakery-best-cupcakes-in-edinburgh-rashberry-with-white-chocolate-blogger-missjeanett-guide-tips-scotland-skotlandcuckoos-bakery-edinburgh-scotland-guide-tips-where-to-eat-missjeanett-blogger-reviewcuckoos-bakery-best-cupcakes-in-scotland-edinburgh-missjeanett-guide-til-tips-skotland

Cuckoo’s Bakery

Har I en sød tand, så skal I kigge forbi Cuckoo’s Bakery, der laver de lækreste cupcakes. Faktisk er de så gode, at deres udgave med hvid chokolade og hindbær har vundet flere priser (det var også min favorit). Det er et rigtig hyggeligt sted og ejerne utrolig søde. Lad dog være med at gå lige så all-in med så mange cupcakes, som vi gjorde. De ligger tungere end man skulle tro 😉 Hvis man ikke er til cupcakes, så har de også andre typer af kager, men cupcakes er det, som de er kendte for. Kom først på dagen, da rigtig mange af varianterne er udsolgt sidst på dagen. Man kan også købe cupcakes til at tage med, hvis man hellere vil spise dem på hotelværelset 😉

Cuckoo’s Bakery ligger to steder i Edinburg: en på Dundas Street og en anden på Bruntsfield Place. Jeg besøgte kun den på Dundas Street. Se åbningstider og anden info på deres hjemmeside HER

hula-juicebar-edinburgh-vegan-scottish-salmon-avocado-blogger-review-guide-og-tips-missjeanettmin-weekend-farvel-til-edinburgh-tojvask-vild-weekend-simreretter-og-banankage0

Hula Juice bar

På de tre hele dage jeg var i Edinburgh, nåede jeg forbi Hula Juicebar to gange. Det var heller ikke så svært, da vores hotel (dette her) lå lige på den anden side af gaden. Hula Juice bar er med på de seneste “food trends” med masser af vegan-valgmuligheder. Der er også masser af ting på menuen, som ikke er vegan. Begge gangene fik jeg toast med “smashed avocado” og skotsk laks toppet med ærteskud, chili og chiafrø. Under laksen og avocado var der en lækker rød pesto. Vi alle tre fik også indtaget mange af deres acai bowls. Det er faktisk Hula Juicebar, der er “skyld i”, at jeg fik øjnene op for acai bowls og selv begyndte at lave dem (min opskrift kan I finde HER). De har også rigtig god kaffe, lækre juicer og masser af kage (der både fåes i vegan og glutenfri udgaver). Er man sulten sidst på dagen, så laver de også supper, risotto, salater og rainbow bowls.
Det er et rigtig godt sted til alle dagens måltider, men vi brugte det primært til morgenmad og frokost. Cafeen er iøvrigt indrettet fint og holdt i mintgrønne og lyserøde farver med et fedt palme- og flamingotapet på væggene. Desuden var deres personale utrolige venlige. Priserne var meget fair, men meget tæt på danske priser. Jeg ville ønske, at vi havde et lignende sted i Odense!

Hula Juicebar ligger ved Grassmarket i Edinburgh: 103-105 West Bow, Edinburgh. Se menu, åbningstider mm HER

shopping

edinburgh-scotland-skotland-missjeanett-princess-st-street-blogger-guide

Princess Street

Edinburgh er bestemt ikke en dårlig by at shoppe i. De har et par shoppinggader og mest kendt er Princess Street og sidegaderne der. Der finder I kendte kæder som Primark, H&M, Topshop, Marks & Spencer, River Island, Zara, Lush, New Look, Urban Outfitters og mange, mange flere. Der er også Starbucks og desuden en masse restauranter. Der er nogle rigtig hyggelige gader og I kan passende spise aftensmad efterfølgende på El Cartel, som også ligger i det område.

hoteller

fraser-suites-edinburgh-hotel-rooms-double-room-review-blogger-missjeanett-godt-hotel-i-edinburgh-skotland-scotlandfraser-suites-edinburgh-hotel-scotland-skotland-missjeanett-blogger-review-good-hotel-godt-hotel-i-room

Fraser Suites

Tiden i Edinburgh var delt op i to og derfor nåede vi at prøve to forskellige hoteller. Først var vi 24 timer i Edinburgh, hvor vi boede på Fraser Suites, så var vi på road trip rundt i landet og så havde vi to dage til slut i Edinburgh igen, hvor vi boede på hotellet, som jeg taler om efter dette. Indrømmet, så valgte jeg Fraser Suites delvist på grund af navnet (kun lidt!). Hvis I ser Outlander, så ved I, at lækre Jamie hedder Fraser til efternavn. Hotellet ligger rigtig centralt og lige ved The Royale Mile, så det er et oplagt sted at bo, hvis man vil bo tæt på det meste. Der er både butikker, restauranter og oplevelser lige, når man træder ud på gaden – og banegården er også tæt på. Værelserne er ikke store, men til gengæld er de pænt indrettet, har charme og alt er ret lækkert. På badeværelset står der produkter fra L’Occitane til fri afbenyttelse (jeg elsker deres cremer) og der er badekar med bruser. Der er køleskab og mikroovn på værelset også. Venligt personale og en fin morgenmad. Dog ret skotsk med grød og ikke så meget andet – deter ikke den klassiske med æg, bacon og så videre. Hvis I meget gerne vil have æg, bacon og en brunch lignende morgenmad, så kan I betale ekstra i restauranten og få det.
Sengen har en fin størrelse og vi kunne sagtens ligge alle tre i den samme seng. Der er wifi på hele hotellet.

Jeg gav omkring 1300 kroner per nat, men det kan godt fås billigere, hvis man ikke rejser i skoleferierne (hvilket vi gjorde – efterårsferien) og hvis man bestiller i god tid. Hotellet kan bookes HER

apex-grassmarket-hotel-missjeanett-blogger-review-edinburgh-scotland-guide-til-tips-godt-hotel-i-tekstgrassmarket-edinburgh-skotland-scotland-missjeanett-blogger-guide-hotel

Apex Grassmarket hotel

Apex Grassmarket Hotel er en del mere minimalstisk og moderne i sin indretning og opbygning, hvor Fraser Suites er ældre og mere charmerende. Beliggenheden på Apex Grassmarket Hotel er også rigtig godt og Hula Juice bar, som jeg forelskede mig i, ligger lige på den anden side af gaden. Værelserne har en god størrelse og så mener jeg, at de lover, at man kan se Edinburgh Castle fra stort set alle værelserne på hotellet. Sengen er ret stor og heller ikke her, er det et problem at ligge to voksne og et barn i den. Der er ikke morgenmad med i prisen, men den synes jeg også, at I skal indtage på Hula Juice bar i stedet. Der er dog vist mulighed for at købe sig til morgenmad i deres restaurant, men drop deres fushion indisk-skotsk restaurant om aftenen. Det er noget af det mest mærkelige mad jeg i mit liv har fået – og ikke på den gode måde. Haggis pakora er for eksempel bare ikke en god idé.
Området ved Grassmarket er virkelig hyggeligt og der ligger rigtig mange restauranter lige overfor hotellet. Vi fik for eksempel ret fine pizzaer en af dagene og fik jeg nævnt det der sted Hula Juice bar? (haha). I skal ikke lade jer forvirre af, at der der er to hoteller, der hedder noget med Apex, som ligger lige ved siden af hinanden. Eller, det er jo ret forvirrende, men det er samme ejer og kommer I til at gå ind i det forkerte hotel, så skal de nok fortælle jer det (øhm det gjorde vi… måske). Der er i øvrigt godt wifi på hele hotellet.

Jeg gav cirka 1100 kroner per nat og I kan booke hotellet HER

Jeg skal tilbage til Edinburgh igen – og igen. Den er så charmerende og skotterne er skønne. Har I været i Edinburgh eller overveje at tage dertil?

To experience: Edinburgh Castle for history and to see the most visited attraction in all of Scotland. Calton Hill for an amazing view of the city (and it’s free!). Walking around The Royal Mile and Grassmarket for picturesque streets and nice atmosphere.
To eat: El Cartel for the best mexican food I’ve ever had! Cuckoo’s Bakery for really great (and pretty!) cupcakes. Hula Juicebar for vegan options (acai bowls, vegan cake and more), but there’s also non-vegan things on the menu. I had a great toast with scottish salmon and smashed avocado.
To shop: Princess St with shops likes Primark, Topshop, Zara, New Look and many more.
To stay: Fraser Suites (HERE) for good hotel in the center of everything and nice rooms. Apex Grassmarket Hotel (HERE) for a nice neighborhood and view of the castle from the rooms.

FØLG BLOGGEN PÅ
FACEBOOK HER + BLOGLOVIN HER + INSTAGRAM HER

bloglovin

22 kommentarer

• Camilla

Super guide- har selv været i Edinburgh og elskede det. Vil SÅ gerne afsted igen. Bearbejder pt manden til at tage en familieferie i Skotland ❤️

Siden  ·  Svar på kommentar

Super guide til Edinburgh – vil så gerne retur. Bearbejder pt manden til en familietur til Skotland.

• Miss Jeanett

Mange tak Camilla!! Jeg glæder mig også til at vi skal retur til Skotland i maj <3 Fantastisk land!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • TAK for dette indlæg, For jeg skal med mine søstre og mor til Edinburgh for første gang d. 9 april. Så altså lige om lidt. Jeg har været i London og Dublin og glæder mig helt vildt til at opleve Edinburgh.
    Hvis du ikke har være i Dublin så vil jeg også kraftigt anbefale det. Så smukt og hyggeligt.
    Men super god guide, helt klart mange ting jeg vil huske til når vi tager afsted 🙂

• Miss Jeanett

Selv tak – og det kommer da lige på et perfekt tidspunkt så 😉
      Dublin er bestemt på min liste – hører rigtig gode ting om Dublin!

• Maja

Fedt indlæg! Min kæreste og jeg skal til Skotland i sommerferien i omkring 10 dage, så alle dine guides er super!

Har du planer om at udgive en guide/et indlæg, der fortæller nærmere om isle of skye?

• Miss Jeanett

Mange tak Maja! Ja, der kommer et helt indlæg/guide kun om Isle of Skye. Men lige nu går jeg og overvejer, om jeg skal vente med at lave det til efter vores næste tur – så har jeg ekstra meget materiale om Isle of Skye og endnu flere billeder (vi skal nemlig tilbage der til igen). Hvornår skal I afsted?

Forresten kan du altid finde min oversigt her og der kan du også se, hvilke guides og indlæg der er på vej. Fx har jeg under Skotland skrevet “Isle of Skye – kommer snart”. Så hvis du er i tvivl om, der kommer mere om nogle destinationer, så kan du altid kigge der 🙂

• Ida

Fin guide, jeg har faktisk lige været på studietur (går i 2g) i sidste uge til Edinburgh, rigtig fin by og så fedt at man kunne gå rundt til alle ting. Jeg besteg Arthurs Seat med hård blæst, hagl og sne, hvilket resulterede i en slem forkølelse, men fed oplevelse alligevel.

• Åh, hvem der bare kunne rejse væk med det samme! 😀 <3

• Miss Jeanett

Ja, jeg blev pludselig også i tvivl om, om det er rigtigt besluttet af os, at vi springer Edinburgh over til maj, når vi skal til Skotland. Men så må vi bare snart tage en tur derover igen );

• Maria

Min kæreste og jeg er så heldige, at vi skal til Skotland til sommer og bl.a. til Edinburgh – hvordan er priserne mht mad når man skal ud og spise og kan du anbefale flere steder end dem du nævner i indlægget..? 🙂

• Miss Jeanett

De er en lille bitte smule under danske priser, men ikke meget! Nej, jeg har ikke andre end dem her i indlægget 🙂 Jeg har desværre kun været i Edinburgh på den ene tur, men vi tager en overnatning i Edinburgh på vores tur i maj, så det kan være, at jeg kan tilføje nogle flere efter den tur 🙂

• Maria

Det må jeg lige holde øje med så – tak for gode beskrivelser, billeder og anbefalinger 🙂 Alle gode råd modtages, da det er første til Skotland, hvor vi bl.a. og skal køre gennem højlandet

Siden  ·  Svar på kommentar

Det vil jeg se frem til 😊
      Det er vores første tur til Skotland hvor vi også skal på tur ud i højlandet så alle gode råd og tips modtages meget gerne, da det også er vores første “på egen hånd” tur .. 😊

• Miss Jeanett

Højlandet er magisk! Der ligger allerede lidt Skotland indlæg her (kig under “Skotland”) https://missjeanett.dk/rejsertravel-3/

• Louise

Tak tak tak for at tippe om El Cartel. Spiste der i går og det var såååå godt 😉
    Nu skal der shoppes 😊

Selv tak!! Ja, El Cartel er SÅ godt. Rigtig god tur! 😀

• Emma

Jeg skal til Edinburgh i næste uge, og glæder mig virkelig meget! Tror jeg skal se, om ikke jeg kan få lokket de andre med på El Cartel 😉

Måske et lidt random spørgsmål – men hvordan er lufthavnen i Edinburgh? Altså sådan størrelsesmæssigt, og er der et godt udvalg af “shopping”/mad? 🙂

• Miss Jeanett

Ej, jeg er misundelig!! Den har en rigtig fin størrelse. Der er madmuligheder. Der er blandt andet en COSTA coffee (ala Baresso/Starbucks), en masse kiosker og butikker. Mener også, at der er en enten McD eller Burger King, men kan simpelthen ikke huske det. Vi har bare brugt COSTA alle gange, fordi vi har skulle flyve derfra om eftermiddagen hver gang og derfor bare haft brug for en sandwich/snack og en kop kaffe. Der er dog lidt flere madsteder lige inden security – men dem kan man jo ikke komme tilbage til, når man først er gået igennem der. Der var blandt andet et madsted med sandwiches og en donutshop, kan jeg huske.

• Emma

Jeg glæder mig også mega meget – særligt efter at have læst din guide 😉 Og tak for svar!

• Miss Jeanett

Selv tak! Og mega god tur! El Cartel er virkelig et besøg værd og også værd at vente på, hvis I fx. får at vide, at der lige går lidt tid, inden de har plads til jer. Det er det bedste mexikanske mad, jeg nogensinde har fået. Tim siger det samme – “by far” tilføjede han endda lige. Deres frozen margaritas er også gode 😉