TILBAGEBLIK: Oktober 2014

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias Village

Venstre: Den ene pool og lejligheder ved aftensmadstid
Højre: Mig lige udenfor vores værelser. Outfittet HER og kjolen HER

Geraniotis Hotel
Da jeg var på Kreta med et hold dejlige blogdamer, testede jeg to hoteller på den uge. Begge hoteller ligger i byen Platanias, som er under 20 minutters kørsel fra Chania by. Det første hotel vi boede på, var Geraniotis Hotel, som er et 4-stjernet hotel lige ned til stranden. Hotellet tilbyder all-inclusive (hvilket vi testede), men man kan også godt være fri, hvis man ikke lige er til det koncept. Jeg er ikke klar over, om det gælder alle værelser, men vores værelse havde køkken, så der er mulighed for selv at lave mad. Desuden havde vi en rigtig stor terrasse med udsigt til den ene pool og til havet. Det var en af de største terrasser jeg har prøvet at have på et hotel! Og så var jeg lidt forelsket i mit soveværelse. I kan lure min seng i indlægget her. En prinsesse værdig! Der var desuden både wifi på værelserne og ved pools.

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias VillageVenstre: Legeplads (i baggrunden) og smukke blomster
Højre: Hotellet har masser af solsenge og ligger næsten på stranden

Geraniotis Hotel er et rigtig familie- og børnevenligt hotel. Dog kan man sagtens bo her, selvom man ikke har børn. Hotelområdet er ret stort og åbent, hvilket giver en følelse af masser af plads. Man ligger ikke op og ned ad hinanden, når man slapper af i deres mange solsenge. Der var også en rigtig fin legeplads og begge pools havde et afsnit, som var børnepool. Stemningen var utrolig afslappet og jeg tænkte flere gange på, at det ville være et genialt hotel, at have Bella og Tim med på. Det føltes som om, man var på ferie hos en lokal græsk familie – og det er ment positivt.

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias Village
Venstre: Flere morgener tilbydes der gratis aktiviteter i poolen. Her er vi til Water yoga (mig i pink)
Højre: Børnepool ved den ene pool (på den anden side af “broen” var voksen-poolen)

Selve området på Geraniotis Hotel bestod af en masse lejligheder i forskellige plan (max højde var vist 2. sal), legeplads, en lille butik (med snacks, badedyr, legetøj, solcreme og den slags) et stort spiseområde i midten (delvist indenfor og delvist ude) og to pools, hvoraf den ene har en poolbar (med drikkelse og snacks). Vi havde, som nævnt, all-inclusive, og på trods af en dårlig oplevelse med konceptet før (på Kap Verde), så gik jeg ind til det med et åbent sind. Og jeg blev (heldigvis) positivt overrasket! Maden smagte godt og udvalget var rigtig fint. Vi snakkede flere gange faktisk om, at maden på Geraniotis Hotel smagte hjemmelavet og jeg forestillede mig en græsk hotelmutter, som (også heldigvis) havde en stor kærlighed for hvidløg. Det er en af de vildeste tzatziki’er jeg har smagt i forhold til hvidløgsmængde – og vi elskede det! Der var lækre (moderne) salater, fisk&kød, brød og lokale Kreta-specialiteter. Derudover var der et velassorteret dessertbord. Udover de tre måltider, så tilbød deres all-inclusive også pizza, sandwiches og frugt, når det var udenfor de faste spisetider. Da vi ankom fik vi en oversigt over alle spisetider og snacks, og vi elskede konceptet “Pizza time”, som dækkede over flere timer. Vi kunne også drikke alt det vi ville af sodavand, vin, øl, kaffe og drinks. Hvis vi gik sultne i seng (hvilket vi aldrig gjorde), så var det vores egen skyld. Desuden skal der lyde en stor ros til personalet. De var personlige, hyggelige og betjente os altid med smil og med friske jokes.

Prisen for en uge på Geraniotis Hotel starter fra 3600 kr og op (selvfølgelig afhængigt at sæson, værelsestype, all-inclusive osv).

Rigtig godt hotel, hvis man rejser med små børn. I finder hotellet hos Apollo HER

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias VillageVenstre: Børnepoolen, lige ved siden af den store pool
Højre: Porto Platanias Villages’ ret lækre, nyrenoveret pool

Porto Platanias Village
Efter tre dage på Geraniotis Hotel tog vi videre til Porto Platanias Village, som vi skulle bo på de sidste fire dage. Jeg ankom til hotellet alene, da de andre tre piger (Conni, Dorte og Michala) var på udflugt i Samariakløften, da der skulle skiftes hotel. Der var med det samme service “på drengen” og jeg blev kørt (!) fra receptionen og op til mit nye værelse i en golfvogn. Det tog cirka 22 sekunder, men det var voldsom sjovt. Porto Platanias Village er et stort hotel. Alle de fælles faciliteter er samlet på samme sted; pool og børnepool med tilhørende poolbar, restauranten lige ved siden af og til højre for den, er der en rigtig fin legeplads samt en lille butik med snacks. Poolen er rigtig lækker og området er virkelig pænt. Man ligger lidt tættere end på det første hotel og der er lidt mere kamp om solsengene, men det er en fryd at dase her. Børnepoolen er et separat bassin, men den ligger lige op ad den til de voksne, så hele familien kan nyde dagene det samme sted. Der er lidt mindre plads for små krudtugler at løbe på kontra det første hotel, men lækkerheden er i top.

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias VillageVenstre: Mit (kæmpe!) værelse på Porto Platanias Village
Højre: Outfit, taget på hotellets område. Outfittet kan I finde HER

Porto Platanias Village ligger i den anden ende af byen Platanias (i forhold til det første hotel), men det er meget få minutter i en taxa. Hotellet ligger cirka 200 m fra vandet og det tager 5 minutter at gå derned. Det hele blev totalrenoveret i 2014 og det kan man virkelig godt se! Alt er nyt og lækkert – både inde og ude. Jeg havde fornøjelsen af at være roomie med Conni hele ugen, og på Porto Platanias Village havde vi hvert vores kæmpe værelse. I kan se mit her ovenover. Vi havde to terrasser (en ud fra mit værelse og en fra køkkenet/fællesrum) og et lækkert badeværelse. Der var et lille køkken med et par kogeplader, køleskab og service, så igen var der mulighed for selv at lave mad. Hele hotelområdet er utrolig lækkert, og selvom vi vidste at der boede mange mennesker på hotellet, så lagde man meget lidt mærke til det, når man gik i hotellet små “gader”. De var i øvrigt gode at tage outfitbilleder i 😉 Der var gratis wifi på hele hotellet.

To hoteller på Kreta: Geraniotis hotel og Porto Platanias Village
Venstre: Over alt på området “vælter” der store bougainvilleaer udover det hele. Jeg elsker den meget pinke blomst!
Højre: Børnepool og voksenpool lige op og ned af hinanden på Porto Platanias Village

Også på Porto Platanias Village testede jeg all-inclusive. Da det er et større hotel, havde de også en større buffet (begge steder var buffet) med større udvalg. Der var for eksempel fem slags æg til morgenmad! Ret imponerende. Jeg fik et ret sygt kærlighedforhold til deres porceret æg (og hvis I spørger de andre piger, også til en varm karamelsovs, men det er en helt anden snak 😉 ). Selv hvis man er den kræsne type, så er jeg sikker på, at man kan spise sig mæt her. Personalet løb lidt stærkere her end på det første, men der var også flere mennesker. De havde stadig overskud til at sige hej og smile stort, når man trådte ind i restaurant. Poolbaren lå lige ved siden af og dagen lang var der kage, snacks, drinks og rigtig god kaffe, som blev lavet rigtig barista-style. Vi fik kørt nogle iskaffer ned på de fire dage 😉

Prisen for en uge på Porto Platanias Village starter fra 4950 kr og op (afhængigt af de samme ting, som sæson, værelsestype osv). Hotellet finder I HER, hos Apollo.

Nå, jeg ved at I nu vil spørge “Hvilket hotel kunne du bedst lide?” og selvom jeg egentlig ikke vil fremhæve det ene over det andet, så har jeg en svag favorit. Jeg vil gerne sige, at jeg uden tvivl kunne finde på at booke dem begge igen. Jeg rejste fra dem begge med en følelse af god service og med gode oplevelser. Fordi jeg har en datter, som stadig er “lille”, så ville jeg nok selv booke Geraniotis Hotel. Der var godt med plads, lige på stranden og med en så afslappet stemning, at selv Bella ville komme ned i gear. Jeg var også vild med, at maden smagte så hjemmelavet. Men det skulle jeg afsted alene, med Tim eller en flok piger, så ville jeg nok vælge Porto Platanias Village, da det var luksus på et niveau over.

Jeg blev inviteret af Apollorejser på pressetur, men er ikke betalt for mine holdninger eller indlæg. Der forelægger ingen aftale om omtale.

In September I travelled to Crete, Greece to test two hotels for Apollorejser.dk. I stayed at Geraniotis Hotel and Porto Platanias Village – both in the town of Platanias, close to Chania. I liked them both very much, but if you want the full review then click on “TRANSLATE” in the top menu.